Hoe Zalando een divers en inclusief bedrijf wil worden

Zalando publiceert eerste diversiteits- en inclusierapport
Foto: Zalando

Zalando heeft voor het eerst een diversiteits- en inclusierapport voorgesteld, waarin het meer inzicht geeft over zijn inspanningen en engagementen op dat vlak. Het modeplatform wil het rapport voortaan jaarlijks publiceren.

 

Vooruitgang, maar ook nog veel werk

Zalando nam het afgelopen jaar diverse initiatieven om de winkelervaring diverser en inclusiever te maken. In het assortiment is naar eigen zeggen aandacht voor alle maten en het bedrijf werkt met een groep diverse modellen, die alle klanten horen te vertegenwoordigen. Aan het beauty-assortiment zijn nu producten voor alle huidtinten toegevoegd en er werden ook meer merken aan boord gehaald die eigendom zijn van leden van minderheidsgroepen. Tegen 2022 wil de webwinkel ten minste 70 black-owned merken aanbieden. Verder is de toegankelijkheid van alle websites en apps verbeterd voor klanten met een beperking.

 

In 2019 stelde Zalando zich tot doel om tegen eind 2023 tot een evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen te komen in de zes hoogste managementlagen. Op dit moment is dat doel enkel bereikt in de Supervisory Board, die nu voor 56% uit vrouwen bestaat. Ook op het niveau van Senior Vice President werd een sterke vooruitgang geboekt: het aandeel vrouwen is er verdubbeld. Toch heeft het platform op dit vlak nog veel werk voor de boeg, want de Management Board bestaat nog steeds uitsluitend uit mannen.

 

Ook binnen de technische teams zijn mannen trouwens sterk oververtegenwoordigd, want slecht 17% van de medewerkers zijn hier vrouwen. Zalando wil dat aandeel tegen 2023 optrekken tot 40%. Het bedrijf zal 5 miljoen euro investeren om meer vrouwen in technische functies aan te trekken, te ondersteunen en ervoor te zorgen dat ze ook blijven.

 

Loonkloof

Het rapport biedt ook inzicht in de loonkloof bij Zalando. Die bedraagt er 1%, terwijl het gemiddelde voor Duitsland in vergelijkbare functies op 6% ligt. Wanneer men echter de vergelijking maakt tussen mannen en vrouwen onafhankelijk van hun functie, is de loonkloof 22%. Dit komt vooral omdat vrouwen ondervertegenwoordigd zijn in hogere functies en in technologie. Zalando wil die loonkloof in de toekomst verder dichten.

 

"We streven ernaar om een divers en inclusief bedrijf te zijn, omdat we ervan overtuigd zijn dat dit ons op de lange termijn tot een succesvollere onderneming zal maken", zegt co-CEO Rubin Ritter. "Onze missie is om het startpunt te worden voor mode en we willen bij dit proces iedereen betrekken. Transformatie vraagt tijd. We staan nog aan het begin, maar de vooruitgang in het afgelopen jaar laat zien dat we op de goede weg zijn."