Hoedenmaker Borsalino is failliet | RetailDetail

Hoedenmaker Borsalino is failliet

Hoedenmaker Borsalino is failliet
ventdusud / Shutterstock.com

De bekende Italiaanse hoedenmaker Borsalino is failliet. Het reddingsplan van het merk achter de legendarische hoeden is gisteren afgekeurd door de rechtbank van Allessandria. 

 

Doek valt na 160 jaar

Borsalino vierde net dit jaar zijn 160e verjaardag, maar het feestjaar is niet in schoonheid geëindigd. Het hoedenmerk vroeg bescherming tegen zijn schuldeisers aan bij de rechtbank aan, maar kreeg nul op het rekest. De schulden lopen op tot achttien miljoen euro, lieten de vakbonden weten aan Reuters. 

 

De financiële problemen bij de hoedenmaker, bekend om zijn gedeukte fedorahoeden, slepen al een tijd aan: in 2015 werd toenmalige hoofdaandeelhouder Marco Marenco door de Zwitserse politie aangehouden op verdenking van financiële wanpraktijken, hetzelfde jaar waarin Borsalino werd overgenomen door de investeringsmaatschappij Haeres Equita. Die investeerde tien miljoen euro om het bedrijf weer gezond te maken: eind 2015 was Borsalino opnieuw winstgevend en in 2016 liep de winst al op tot 2,6 miljoen euro. De omzet steeg in 2016 naar 17,5 miljoen euro en tegen 2018 werd een omzetgroei van 20% verwacht. Toch bleef het hoedenmerk een flinke schuldenberg meezeulen, waartegen het nu bescherming zocht.

 

Productie gaat nog door, curatoren aangesteld

Of er een doorstart komt, is op dit moment nog niet duidelijk. De rechtbank heeft alvast twee curatoren aangesteld om de terugbetaling van de schuldeisers te regelen en eigenaar Haeres Equita laat van zijn kant weten dat de productie gewoon doorgaat. 


De investeerdersgroep zoekt ook naar een oplossing om de toekomst van het bedrijf, dat 134 medewerkers telt en jaarlijks ongeveer 150.000 hoeden maakt, veilig te stellen. Welke oplossing ze dan uit de gedeukte hoed wil toveren, zal volgens de vakbonden in de komende dagen blijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.