Hudson’s Bay “veel sterker dan een jaar geleden”

Hudson’s Bay leest beterschap in het voorbije kwartaal, al valt de omzet nog wel terug. “We staan veel sterker dan een jaar geleden”, meent de warenhuisgroep. Om de winst op te krikken plant HBC nog verschillende winkelsluitingen.

 

Weer positieve cashflow

De Canadese warenhuisgroep Hudson’s Bay Company (HBC) zag de vergelijkbare omzet in het voorbije vierde kwartaal (tot 2 februari) met 1,4 procent zakken. De totale omzet kwam uit op 2,89 miljard Canadese dollar (2,57 miljard euro) ten opzichte van 3,07 miljard Canadese dollar een jaar eerder. Het nettoverlies klom op tot 226 miljoen Canadese dollar (201 miljoen euro) vergeleken met het nettoresultaat van 180 miljoen Canadese dollar in hetzelfde kwartaal vorig boekjaar.


Toch is de groep positief over de behaalde resultaten: “We zijn vandaag een veel sterkere onderneming dan een jaar geleden, ondanks enkele belangrijke omzetuitdagingen dit kwartaal,” zegt Helena Foulkes, CEO van HBC in een verklaring: “We hebben weer een positieve operationele cashflow, verbeterden de winst voor al onze bedrijfstakken, verbeterden de winstgevendheid met 30 procent en sterkten onze balans aan.”

 

Brutowinstmarge de hoogte in

Voor het volledige boekjaar bedroeg het nettoverlies 631 miljoen Canadese dollar (561,48 miljoen euro). De gecorrigeerde EBITDA steeg weliswaar met liefst 63 procent tot 426 miljoen Canadese dollar (379 miljoen euro), met dank aan de fusie met de Duitse sectorgenoot Karstadt. Zonder die joint venture zou er een toename van 30 procent zijn geweest.


De brutowinstmarge bedroeg 38,9 procent, een lichte stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. Zonder de herstructureringskosten van vorig jaar – de groep sloot heel wat verlieslatende winkels – had de brutowinstmarge 39,9 procent bedragen, een stijging van 110 basispunten ten opzichte van het voorgaande jaar, waarbij elke bedrijfseenheid een bijdrage leverde aan de verbetering.

 

“Waarde van het bedrijf aangetoond”

“We hebben onlangs twee belangrijke transacties voltooid die de inherente waarde van het bedrijf aantonen. Onze aangescherpte financiële discipline en gestroomlijnde focus vormen een solide basis om op voort te bouwen in 2019”, claimt bestuursvoorzitter Richard Baker. Dit jaar sluit de groep nog alle vestigingen van het Amerikaanse Home Outfitters en ook 20 vestigingen van outletketen Saks Off 5th gaan op de schop.


Hudson’s Bay Company heeft in Nederland vestigingen van Hudson’s Bay en Saks Off 5th en stapte vorig jaar in een joint venture met Karstadt. In België behoort Galeria Inno tot de nieuwe groep.