Hudson’s Bay wijst bod op Galeria Kaufhof af

Hudson’s Bay wijst bod op Galeria Kaufhof af

Hudson’s Bay wijst bod op Galeria Kaufhof af
Shutterstock

Het “ongevraagde” bod van de Duitse Signa Holding op de ook al Duitse warenhuisketen Galeria Kaufhof is afgewezen. De raad van bestuur van de huidige eigenaar, Hudson’s Bay Company, stemde unaniem tegen.

 

Drie miljard is "te weinig"

Galeria Kaufhof, de grootste warenhuisgroep van Duitsland en eigenaar van de zestien Belgische Galeria Inno-warenhuizen, blijft in Canadese handen. Begin november raakte bekend dat de Duitse winkelketen zich kon verheugen in de belangstelling van Signa Holding. Dat Duitse investeringsvehikel van de Oostenrijker René Benko is sinds de zomer van 2014 eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Benko, die in 2015 ook al een bod uitbracht maar toen de duimen moest leggen voor de Canadezen, droomt al langer van een samengaan van beide Duitse kleppers en zou deze keer drie miljard euro hebben willen neertellen.

 

De raad van bestuur van Hudson’s Bay Company heeft echter “unaniem besloten dat het bod van Signa niet in het beste belang is van de aandeelhouders van HBC.” In het persbericht is sprake van een “significante onderwaardering van de Duitse business en het bijbehorende vastgoed”, aldus directeur David Leith, die het bod naar eigen zeggen zorgvuldig heeft bekeken en overwogen samen met zijn financiële en juridische raadgevers.

 

Hudson’s Bay, dat ook in Nederland actief is, benadrukt dat zijn Europese tak “een belangrijke pijler onder de langetermijnstrategie” blijft. Al laat CEO Richard Baker de deur toch nog op een kier: “Zoals altijd blijven we alle mogelijke opportuniteiten om extra aandeelhouderswaarde te creëren met aandacht bekijken.”

 

Reorganisatie op Duitse hoofdzetel

Galeria Kaufhof kampt al jaren met een dalende omzet en is verlieslatend. De groep trok in november laatstleden een nieuwe topman aan, Roland Neuwald, die de winkelketen er weer bovenop moet helpen. In dat kader raakte gisteren alvast bekend dat er op de hoofdzetel in Keulen tegen 2020 een kwart van alle jobs (zowat 400) verdwijnen in een poging de personeelskosten alvast te drukken.

 

Tegelijk kondigde Neuwald aan dat hij de samenwerking met de Franse parfumketen Sephora en de Britse modeketen Top Shop wil uitbouwen en dat een twintigtal vestigingen zal worden opgefrist. Allemaal met de bedoeling de department stores weer aantrekkelijker te maken voor de consument.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.