Hugo Boss schroeft investeringen terug | RetailDetail

Hugo Boss schroeft investeringen terug

Hugo Boss schroeft investeringen terug

Winkels sluiten in China en minder investeren in expansie, dat is in een notendop de manier waarop Hugo Boss het tij probeert te keren na een tegenvallend 2015.

Rem op ongebreidelde expansie

Drie weken na het plotse vertrek van zijn topman Claus-Dietrich Lahrs heeft het Duitse modeconcern Hugo Boss, in de marge van zijn jaarresultaten, inzicht gegeven in de manier waarop de groep er weer bovenop wil komen. Meest opvallende maatregel: het concern schroeft zijn investeringen terug tot “onder de 200 miljoen euro”. In 2015 had Hugo Boss nog 220 miljoen euro gepompt in de expansie van zijn eigen winkelnetwerk.

 

Onder Lahrs, die acht jaar aan het roer stond, had de groep gemiddeld een honderdtal boetieks per jaar geopend. Eind 2015 stond de teller op 1.113 boetieks, goed voor ongeveer 60% van de omzet. Eigen winkels zijn prima voor de winstmarges, maar betekenen ook een extra kost wanneer de verkopen dalen (personeelskosten en huurgelden wegen dan zwaarder door).

 

Daarnaast wil de groep in China twintig eigen winkels sluiten en zijn prijzen laten dalen, in de hoop dat de Chinezen meer in eigen land gaan kopen in plaats van tijdens reisjes naar Europa (nu het prijsverschil kleiner wordt). In de Verenigde Staten wil Hugo Boss dan weer zijn merkwaarde oppoetsen door  zijn producten zo veel mogelijk via exclusieve shop-in-shops te verkopen. Daarnaast wil het bedrijf, naar het voorbeeld van o.a. Burberry, ook meer de digitale kaart trekken.

 

De nieuwe strategie werd alvast verwelkomd door de beleggers, die het aandeel in Frankfurt vanochtend prompt 4% hoger stuurden, ondanks het feit dat Hugo Boss zijn teleurstellende groeiprognose voor omzet (onder de 5%) en operationele winst (iets boven de 10%) herhaalde. De groep sloot 2015 overigens af met een omzet van 2,809 miljard euro (+3%) en een operationele winst van 594 miljoen euro (+1%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.