Hugo Boss schroeft investeringen terug | RetailDetail

Hugo Boss schroeft investeringen terug

Hugo Boss schroeft investeringen terug

Winkels sluiten in China en minder investeren in expansie, dat is in een notendop de manier waarop Hugo Boss het tij probeert te keren na een tegenvallend 2015.

Rem op ongebreidelde expansie

Drie weken na het plotse vertrek van zijn topman Claus-Dietrich Lahrs heeft het Duitse modeconcern Hugo Boss, in de marge van zijn jaarresultaten, inzicht gegeven in de manier waarop de groep er weer bovenop wil komen. Meest opvallende maatregel: het concern schroeft zijn investeringen terug tot “onder de 200 miljoen euro”. In 2015 had Hugo Boss nog 220 miljoen euro gepompt in de expansie van zijn eigen winkelnetwerk.

 

Onder Lahrs, die acht jaar aan het roer stond, had de groep gemiddeld een honderdtal boetieks per jaar geopend. Eind 2015 stond de teller op 1.113 boetieks, goed voor ongeveer 60% van de omzet. Eigen winkels zijn prima voor de winstmarges, maar betekenen ook een extra kost wanneer de verkopen dalen (personeelskosten en huurgelden wegen dan zwaarder door).

 

Daarnaast wil de groep in China twintig eigen winkels sluiten en zijn prijzen laten dalen, in de hoop dat de Chinezen meer in eigen land gaan kopen in plaats van tijdens reisjes naar Europa (nu het prijsverschil kleiner wordt). In de Verenigde Staten wil Hugo Boss dan weer zijn merkwaarde oppoetsen door  zijn producten zo veel mogelijk via exclusieve shop-in-shops te verkopen. Daarnaast wil het bedrijf, naar het voorbeeld van o.a. Burberry, ook meer de digitale kaart trekken.

 

De nieuwe strategie werd alvast verwelkomd door de beleggers, die het aandeel in Frankfurt vanochtend prompt 4% hoger stuurden, ondanks het feit dat Hugo Boss zijn teleurstellende groeiprognose voor omzet (onder de 5%) en operationele winst (iets boven de 10%) herhaalde. De groep sloot 2015 overigens af met een omzet van 2,809 miljard euro (+3%) en een operationele winst van 594 miljoen euro (+1%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top