Hunkemöller neemt franchisewinkels over | RetailDetail

Hunkemöller neemt franchisewinkels over

Hunkemöller neemt franchisewinkels over
Shutterstock

Lingerieketen Hunkemöller heeft besloten om alle Nederlandse franchiseondernemers uit te kopen. Het doet dat naar eigen zeggen omdat die winkels de groei van het bedrijf niet meer kunnen volgen.

Sneller groeien

“Er komen steeds meer productgroepen, meer productvarianten, grotere winkels en de investeringen nemen toe”, zegt financiële topman Ron Hemmer aan het FD over de beslissing om de franchisenemers uit te kopen. “We hebben vastgesteld dat in deze nieuwe retail franchise lastig is. Daar zit complexiteit in en dat zal alleen maar meer worden.”

 

Ondertussen heeft het bedrijf al 36 winkels overgenomen, inclusief werknemers. Voor nog eens 25 vestigingen ligt er een voorlopige verkoopovereenkomst klaar. Rond de overige vier franchisewinkels is nog geen overeenkomst gesloten.

 

Hunkemöller gelooft dat het sneller kan groeien als het alle winkels zelf in handen heeft. Dat wordt ook gestaafd door de cijfers: de keten bestaat momenteel uit 819 vestigingen, waarvan de overgrote meerderheid in eigen beheer. Die winkels groeien ook het snelste. Buiten Nederland zijn er nog een vijftigtal franchisewinkels, maar voorlopig zijn er geen plannen om ook die over te nemen.

 

De komende vijf jaar wil Hunkemöller het aantal winkels verdubbelen naar 1.600, waarbij ook de omzet van 500 miljoen euro verdubbeld moet worden. Daarnaast zet de keten ook in op het sportmerk HKMX: dat krijgt een aparte keten met zeker vijftig vestigingen, waarvan de eerste al in Berlijn geopend is. Binnenkort is het de beurt aan de eerste Nederlandse winkel, in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.