Hunkemöller neemt franchisewinkels over | RetailDetail

Hunkemöller neemt franchisewinkels over

Hunkemöller neemt franchisewinkels over
Shutterstock

Lingerieketen Hunkemöller heeft besloten om alle Nederlandse franchiseondernemers uit te kopen. Het doet dat naar eigen zeggen omdat die winkels de groei van het bedrijf niet meer kunnen volgen.

Sneller groeien

“Er komen steeds meer productgroepen, meer productvarianten, grotere winkels en de investeringen nemen toe”, zegt financiële topman Ron Hemmer aan het FD over de beslissing om de franchisenemers uit te kopen. “We hebben vastgesteld dat in deze nieuwe retail franchise lastig is. Daar zit complexiteit in en dat zal alleen maar meer worden.”

 

Ondertussen heeft het bedrijf al 36 winkels overgenomen, inclusief werknemers. Voor nog eens 25 vestigingen ligt er een voorlopige verkoopovereenkomst klaar. Rond de overige vier franchisewinkels is nog geen overeenkomst gesloten.

 

Hunkemöller gelooft dat het sneller kan groeien als het alle winkels zelf in handen heeft. Dat wordt ook gestaafd door de cijfers: de keten bestaat momenteel uit 819 vestigingen, waarvan de overgrote meerderheid in eigen beheer. Die winkels groeien ook het snelste. Buiten Nederland zijn er nog een vijftigtal franchisewinkels, maar voorlopig zijn er geen plannen om ook die over te nemen.

 

De komende vijf jaar wil Hunkemöller het aantal winkels verdubbelen naar 1.600, waarbij ook de omzet van 500 miljoen euro verdubbeld moet worden. Daarnaast zet de keten ook in op het sportmerk HKMX: dat krijgt een aparte keten met zeker vijftig vestigingen, waarvan de eerste al in Berlijn geopend is. Binnenkort is het de beurt aan de eerste Nederlandse winkel, in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.