Ignace Van Doorselaere (Van de Velde): “Modesector is minder uniek dan hij denkt"

Ignace Van Doorselaere (Van de Velde): “Modesector is minder uniek dan hij denkt"

“Velen in de modesector denken dat ze uniek zijn, maar dat is niet zo. Het overgrote deel wordt door de consument niet onderscheiden”, zegt Ignace Van Doorselaere, topman van lingeriefabrikant Van de Velde en spreker op het Belgian Fashion Congress.

Eerst in de diepte, dan pas in de breedte

“De modesector is veel minder uniek dan hij zelf denkt. Het overgrote deel wordt door de consument niet onderscheiden en dan word je snel een gewone ‘commodity’”, aldus Van Doorselaere. “Ik weet dat, want ik heb voordien in andere sectoren gewerkt. Veel van wat ik vaststel is dus niet des modes, maar des werelds.”


“Wie niet verloren wil lopen in de massa en eruit wil springen, moet een duidelijk concept of een sterk merk hebben, dat iets toevoegt aan het product. Een Apple is geen computer, veel meer dan dat. Nespresso is geen koffie, maar een concept. Hetzelfde proberen we te doen met onze merken.”


Het komt erop aan om de potentie van dat merk of dat concept goed te benutten. “Het is daarbij beter om eerst in de diepte en dan pas in de breedte te werken”, aldus Van Doorselaere. “Waarom niet meer proberen te halen uit je eerste concept vooraleer je de stap zet naar een tweede? Dat lijkt misschien saaier, maar het businesstechnisch wel interessanter.”


Innoveren werkt in de diepte

“Innovatie is daarbij belangrijk, maar vooral om in de diepte te gaan. Over Van de Velde werd tien jaar geleden gezegd dat we aan ons maximum in België zaten, maar sindsdien zijn we in eigen land 50% à 60% gegroeid. We hebben onder meer ingezet op Lingerie Styling. Lingerie moet niet alleen goed en mooi zijn, ze moet ook nog perfect zitten. Zeventig procent van de vrouwen draagt de verkeerde lingerie.”


“We hebben verkopers opgeleid en middelen gegeven om de klanten bij hun keuze te helpen. Het belang van de paskamer wordt daarbij nog meer in de verf gezet. We zetten daarbij vooral in op het benadrukken van onze sterke punten en boeken op die manier een bijkomende groei.”


Internationaliseren geen doel op zich

Het verkennen van nieuwe markten verloopt dan ook beter geleidelijk en pas nadat het potentieel van de eigen markten is bereikt. Van Doorselaere: “Het is beter de eerste en tweede markt grondig te beheersen vooraleer naar een derde te gaan. Eerst verdiepen dus en pas dan verbreden. Het mag dan niet zo spannend zijn, het is wel voor beter voor je bedrijf.”


“Internationaliseren mag geen doel op zich zijn. Het is ook veel meer dan vlaggen planten. Het brengt heel wat problemen met zich mee: andere talen, andere culturen, andere wetgevingen, je moet er meer tijd insteken. Zaken doen in het binnenland is al moeilijk, in het buitenland is dat nog meer het geval.”


“Met Van de Velde zijn we actief in 48 laden. Dat is heel leuk, maaar echt geld verdienen, doen we er veel minder. Internationaal gaan, mag bijgevolg geen doel op zich zijn.”


“Daarbij is het ook goed om niet te veel toe te geven op je concept. De markten verschillen wel van mekaar, maar de verschillen zijn veel minder groot dan wat meestal wordt gedacht."


Ignace Van Doorselaere is één van de sprekers op het Belgian Fashion Congress van RetailDetail, dat op 11 juni plaatsvindt in Urban City op de Ankerrui in Antwerpen. Hij zal er op een aantal valkuilen wijzen, alsook op mogelijkheden om die te vermijden. Klik hier voor meer informatie en tickets.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top