Ikea experimenteert met verhuren van meubels | RetailDetail

Ikea experimenteert met verhuren van meubels

Ikea experimenteert met verhuren van meubels
Shutterstock

De Zweedse meubelgigant Ikea experimenteert met het verhuren en terugkopen van meubels, om zo duurzame klanten tegemoet te komen. Zo kan Ikea zelf op een duurzame manier de gebruikte meubels verwerken.

 

Circulair model

In Japan loopt momenteel al een proefproject, waarbij Ikea gebruikte sofa’s van klanten terugkoopt. Het bedrijf recycleert dan zelf het materiaal, waardoor de zetels niet gewoon bij het vuilnis belanden. In andere gevallen ziet Ikea ook mogelijkheden in het verhuren van meubels. “In Londen bijvoorbeeld, zijn er veel mensen die pendelen en die niet echt geïnteresseerd zijn in het uitbouwen van een tweede woning. Voor hen is het huren van meubels interessanter”, zei CEO Jesper Brodin tijdens het Wereld Economisch Forum in Davos.

 

Het doel van Ikea is om klanten meer opties te geven om te voldoen aan hun wensen, en zo tegelijk ook een meer circulair model te creëren, waarbij minder materialen simpelweg worden weggegooid. “Als de voorbije jaren over massaconsumptie gingen, dan gaan we nu richting een groot circulair model”, aldus Brodin. 

 

Zo ontwikkelde de wetenschappers van de Nederlandse groep DSM al een tapijt dat bestaat uit een materiaal dat steeds opnieuw kan gerecycleerd worden. Wanneer gebruikers dan een nieuw tapijt willen, kunnen ze hun oude inruilen en krijgen ze meteen een nieuw. “Als de producent jouw tapijt kan gebruiken als materiaal, dan kan je het gewoon huren. Je moet dan voor de rest van je leven geen tapijt meer kopen, enkel huren”, zei CEO Feike Sybesma, die aanwezig was bij hetzelfde panel als Brodin.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.