Ikea Zwolle verlaagt energieverbruik

Ikea Zwolle verlaagt energieverbruik

De vestiging van Ikea in Zwolle wil zo min mogelijk energie verbruiken en tegen 2020 wil het zelfs volledig energieneutraal zijn. Vorig jaar lag het energieverbruik alvast een stuk lager dan bij de gemiddelde vestiging van de Zweedse keten.

Nieuwe verpakkingen

Zo wordt er 30 minder elektriciteit verbruikt, werd er 510.000 kg CO2 bespaard in 2015 en is het gasverbruik slechts 10 procent van een vergelijkbare winkel van Ikea. “Alleen de zonnepanelen op het dak hebben al 885 MWh opgeleverd. Dat staat gelijk aan het gemiddelde jaarlijkse energieverbruik van 250 huishoudens”, zegt storemanager Sandra Schouten. “En de winkel is niet alleen vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid. Als testvestiging voor winkelformats is IKEA Zwolle ook op andere vlakken, zoals de indeling van de winkel, vooruitstrevend.”

 

Het doel van de winkel is om tegen 2020 volledig energieneutraal te zijn. Om in die opdracht te slagen beschikt de vestiging momenteel al over 5.500 zonnepanelen en negen windmolens op het winkeldak en een geavanceerd Warmte Koude Opslag systeem. Daarnaast wordt er enkel gebruik gemaakt van led-verlichting.

 

Ikea is ook bezig met de ontwikkeling van verpakkingen die gemaakt worden uit paddenstoelen, waardoor ze volledig gecomposteerd kunnen worden. Het nieuwe materiaal moet de verpakkingen uit polystyreen vervangen. De verpakkingen worden gemaakt door het Amerikaanse bedrijf Ecovative, dat momenteel computerfabrikant Dell al onder zijn klanten mag rekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Grotere verpakkingen niet altijd goedkoper

15/01/2018

Bij heel wat producten in de supermarkt geldt dat grotere verpakkingen per kilo of per liter goedkoper zijn dan kleinere verpakkingen, maar in sommige gevallen is het net andersom. Veel hangt daarbij af van de standaardverpakking.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top