Ikea Zwolle verlaagt energieverbruik

Ikea Zwolle verlaagt energieverbruik

De vestiging van Ikea in Zwolle wil zo min mogelijk energie verbruiken en tegen 2020 wil het zelfs volledig energieneutraal zijn. Vorig jaar lag het energieverbruik alvast een stuk lager dan bij de gemiddelde vestiging van de Zweedse keten.

Nieuwe verpakkingen

Zo wordt er 30 minder elektriciteit verbruikt, werd er 510.000 kg CO2 bespaard in 2015 en is het gasverbruik slechts 10 procent van een vergelijkbare winkel van Ikea. “Alleen de zonnepanelen op het dak hebben al 885 MWh opgeleverd. Dat staat gelijk aan het gemiddelde jaarlijkse energieverbruik van 250 huishoudens”, zegt storemanager Sandra Schouten. “En de winkel is niet alleen vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid. Als testvestiging voor winkelformats is IKEA Zwolle ook op andere vlakken, zoals de indeling van de winkel, vooruitstrevend.”

 

Het doel van de winkel is om tegen 2020 volledig energieneutraal te zijn. Om in die opdracht te slagen beschikt de vestiging momenteel al over 5.500 zonnepanelen en negen windmolens op het winkeldak en een geavanceerd Warmte Koude Opslag systeem. Daarnaast wordt er enkel gebruik gemaakt van led-verlichting.

 

Ikea is ook bezig met de ontwikkeling van verpakkingen die gemaakt worden uit paddenstoelen, waardoor ze volledig gecomposteerd kunnen worden. Het nieuwe materiaal moet de verpakkingen uit polystyreen vervangen. De verpakkingen worden gemaakt door het Amerikaanse bedrijf Ecovative, dat momenteel computerfabrikant Dell al onder zijn klanten mag rekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Back to top