Ikea Zwolle verlaagt energieverbruik

Ikea Zwolle verlaagt energieverbruik

De vestiging van Ikea in Zwolle wil zo min mogelijk energie verbruiken en tegen 2020 wil het zelfs volledig energieneutraal zijn. Vorig jaar lag het energieverbruik alvast een stuk lager dan bij de gemiddelde vestiging van de Zweedse keten.

Nieuwe verpakkingen

Zo wordt er 30 minder elektriciteit verbruikt, werd er 510.000 kg CO2 bespaard in 2015 en is het gasverbruik slechts 10 procent van een vergelijkbare winkel van Ikea. “Alleen de zonnepanelen op het dak hebben al 885 MWh opgeleverd. Dat staat gelijk aan het gemiddelde jaarlijkse energieverbruik van 250 huishoudens”, zegt storemanager Sandra Schouten. “En de winkel is niet alleen vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid. Als testvestiging voor winkelformats is IKEA Zwolle ook op andere vlakken, zoals de indeling van de winkel, vooruitstrevend.”

 

Het doel van de winkel is om tegen 2020 volledig energieneutraal te zijn. Om in die opdracht te slagen beschikt de vestiging momenteel al over 5.500 zonnepanelen en negen windmolens op het winkeldak en een geavanceerd Warmte Koude Opslag systeem. Daarnaast wordt er enkel gebruik gemaakt van led-verlichting.

 

Ikea is ook bezig met de ontwikkeling van verpakkingen die gemaakt worden uit paddenstoelen, waardoor ze volledig gecomposteerd kunnen worden. Het nieuwe materiaal moet de verpakkingen uit polystyreen vervangen. De verpakkingen worden gemaakt door het Amerikaanse bedrijf Ecovative, dat momenteel computerfabrikant Dell al onder zijn klanten mag rekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top