Ikea Zwolle verlaagt energieverbruik | RetailDetail

Ikea Zwolle verlaagt energieverbruik

Ikea Zwolle verlaagt energieverbruik

De vestiging van Ikea in Zwolle wil zo min mogelijk energie verbruiken en tegen 2020 wil het zelfs volledig energieneutraal zijn. Vorig jaar lag het energieverbruik alvast een stuk lager dan bij de gemiddelde vestiging van de Zweedse keten.

Nieuwe verpakkingen

Zo wordt er 30 minder elektriciteit verbruikt, werd er 510.000 kg CO2 bespaard in 2015 en is het gasverbruik slechts 10 procent van een vergelijkbare winkel van Ikea. “Alleen de zonnepanelen op het dak hebben al 885 MWh opgeleverd. Dat staat gelijk aan het gemiddelde jaarlijkse energieverbruik van 250 huishoudens”, zegt storemanager Sandra Schouten. “En de winkel is niet alleen vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid. Als testvestiging voor winkelformats is IKEA Zwolle ook op andere vlakken, zoals de indeling van de winkel, vooruitstrevend.”

 

Het doel van de winkel is om tegen 2020 volledig energieneutraal te zijn. Om in die opdracht te slagen beschikt de vestiging momenteel al over 5.500 zonnepanelen en negen windmolens op het winkeldak en een geavanceerd Warmte Koude Opslag systeem. Daarnaast wordt er enkel gebruik gemaakt van led-verlichting.

 

Ikea is ook bezig met de ontwikkeling van verpakkingen die gemaakt worden uit paddenstoelen, waardoor ze volledig gecomposteerd kunnen worden. Het nieuwe materiaal moet de verpakkingen uit polystyreen vervangen. De verpakkingen worden gemaakt door het Amerikaanse bedrijf Ecovative, dat momenteel computerfabrikant Dell al onder zijn klanten mag rekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.