Inditex pakt uit met sterke groei van online verkoop

Inditex groeit sterk dankzij online omzetstijging

Inditex groeit sterk dankzij online omzetstijging

Inditex, eigenaar van modeketens Zara en Massimo Dutti, heeft het voorbije jaar een mooie groei opgetekend, ondanks een sterke euro. Vooral de online verkoop van kleding doet het erg goed.

Sterke online verkoop


Binnen de grote modeconcerns is Inditex een buitenbeentje, toch als het aankomt op de online verkoop van kleding: het bedrijf registreerde het aflopen jaar een groei van maar liefst 41% voor zijn online sales, die nu 10% van de nettoverkoop van Inditex uitmaken. Het Spaanse bedrijf opende dan ook een flink aantal webshops in Azië: zo konden klanten in India, Maleisîë, Singapore, Thailand en Vietnam in 2017 voor het eerst terecht op webshops van Zara en co. De jaaromzet klokte af op 25,34 miljard euro (+9%)en leverde de modegroep een nettowinst op van 3,37 miljard euro (+7%).


 
Ook het nieuwe jaar zet Inditex alvast goed in: zonder het effect van wisselkoerseffecten mocht Inditex in de eerste vijf weken van het nieuwe financiële jaar een groei van de verkoop noteren van 9%. Vooral de verkoop van de lente- en zomercollecties van dochter Zara deed het erg goed.


 
De cijfers zijn een opsteker voor het bedrijf, want wisselkoerseffecten en een sterke euro maken Inditex kwetsbaar. Vorige maand nog zakten de aandelen in het bedrijf drastisch ten gevolge van de sterke koers die de euro sinds begin dit jaar vaart in vergelijking met andere munteenheden.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).