Inditex pakt uit met sterke groei van online verkoop

Inditex groeit sterk dankzij online omzetstijging

Inditex groeit sterk dankzij online omzetstijging

Inditex, eigenaar van modeketens Zara en Massimo Dutti, heeft het voorbije jaar een mooie groei opgetekend, ondanks een sterke euro. Vooral de online verkoop van kleding doet het erg goed.

Sterke online verkoop


Binnen de grote modeconcerns is Inditex een buitenbeentje, toch als het aankomt op de online verkoop van kleding: het bedrijf registreerde het aflopen jaar een groei van maar liefst 41% voor zijn online sales, die nu 10% van de nettoverkoop van Inditex uitmaken. Het Spaanse bedrijf opende dan ook een flink aantal webshops in Azië: zo konden klanten in India, Maleisîë, Singapore, Thailand en Vietnam in 2017 voor het eerst terecht op webshops van Zara en co. De jaaromzet klokte af op 25,34 miljard euro (+9%)en leverde de modegroep een nettowinst op van 3,37 miljard euro (+7%).


 
Ook het nieuwe jaar zet Inditex alvast goed in: zonder het effect van wisselkoerseffecten mocht Inditex in de eerste vijf weken van het nieuwe financiële jaar een groei van de verkoop noteren van 9%. Vooral de verkoop van de lente- en zomercollecties van dochter Zara deed het erg goed.


 
De cijfers zijn een opsteker voor het bedrijf, want wisselkoerseffecten en een sterke euro maken Inditex kwetsbaar. Vorige maand nog zakten de aandelen in het bedrijf drastisch ten gevolge van de sterke koers die de euro sinds begin dit jaar vaart in vergelijking met andere munteenheden.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.