Inditex ziet winst hard groeien | RetailDetail

Inditex ziet winst hard groeien

Inditex ziet winst hard groeien

Het Spaanse modebedrijf Inditex zag zijn winst in 2015 hard groeien, ondanks het feit dat de nettowinst net de verwachtingen van de analisten niet kon inlossen. Ook de omzet ging met 15 procent de hoogte in.

 

Expansie

In 2015 haalde Inditex, moederbedrijf van ketens als Zara en Pull & Bear, een omzet van 20,9 miljard euro. Dat is een stijging van 15 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook op vergelijkbare basis ging de omzet met 8,5 procent omhoog. In 2014 was dat maar 5 procent.

 

Inditex wist de omzet in 2015 de hoogte in te drijven door de prijzen in de winkels te verlagen. Zo daalden de prijzen van minder dure artikels in de voorbije 18 maanden met 36 procent in het Verenigd Koninkrijk.

 

Dankzij die hogere omzet steeg ook de nettowinst met 15 procent naar 2,88 miljard euro. Dat is wel net onder de verwachtingen van de analisten, die uitgingen van een nettowinst van 2,9 miljard euro.

 

Het Spaanse bedrijf verwacht dat de groei zich in 2016 zal verder zetten, mede dankzij de expansie die gepland staat. Inditex wil in 2016 1,5 miljard euro investeren in de uitbreiding van het winkelnetwerk. In totaal moeten er 400 tot 460 nieuwe winkels de deuren openen, waaronder op nieuwe markten zoals Vietnam, Nieuw-Zeeland en Nicaragua. Bovendien moet alle merken eind dit jaar online verkrijgbaar zijn in heel Europa en in Turkije.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).