Inditex ziet winst hard groeien | RetailDetail

Inditex ziet winst hard groeien

Inditex ziet winst hard groeien

Het Spaanse modebedrijf Inditex zag zijn winst in 2015 hard groeien, ondanks het feit dat de nettowinst net de verwachtingen van de analisten niet kon inlossen. Ook de omzet ging met 15 procent de hoogte in.

 

Expansie

In 2015 haalde Inditex, moederbedrijf van ketens als Zara en Pull & Bear, een omzet van 20,9 miljard euro. Dat is een stijging van 15 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook op vergelijkbare basis ging de omzet met 8,5 procent omhoog. In 2014 was dat maar 5 procent.

 

Inditex wist de omzet in 2015 de hoogte in te drijven door de prijzen in de winkels te verlagen. Zo daalden de prijzen van minder dure artikels in de voorbije 18 maanden met 36 procent in het Verenigd Koninkrijk.

 

Dankzij die hogere omzet steeg ook de nettowinst met 15 procent naar 2,88 miljard euro. Dat is wel net onder de verwachtingen van de analisten, die uitgingen van een nettowinst van 2,9 miljard euro.

 

Het Spaanse bedrijf verwacht dat de groei zich in 2016 zal verder zetten, mede dankzij de expansie die gepland staat. Inditex wil in 2016 1,5 miljard euro investeren in de uitbreiding van het winkelnetwerk. In totaal moeten er 400 tot 460 nieuwe winkels de deuren openen, waaronder op nieuwe markten zoals Vietnam, Nieuw-Zeeland en Nicaragua. Bovendien moet alle merken eind dit jaar online verkrijgbaar zijn in heel Europa en in Turkije.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.