ING moet schadevergoeding aan Foot Locker | RetailDetail

ING moet schadevergoeding aan Foot Locker

ING moet schadevergoeding aan Foot Locker
Shutterstock

De Nederlandse ING Bank moet de Nederlandse en Europese tak van Foot Locker een schadevergoeding van 300.000 euro betalen. Dat heeft een rechter beslist nadat Foot Locker in 2015 voor 1,8 miljoen euro werd opgelicht.

Onderzoek te laat gestart

Toen Foot Locker eind 2014 een factuur ontving met daarop het ‘nieuwe’ rekeningnummer van UPS, was het in de veronderstelling dat het ging over de koeriersdienst. Eigenlijk ging het echter over het 'bedrijf' UPS Consultancy, dat eind 2014 werd opgericht als eenmanszaak voor ‘studiebegeleiding, vorming en onderwijs’. Aangezien Foot Locker ervan uitging dat het over de koeriersdienst ging, werden de betalingen gewoon gemaakt op de ING-rekening van UPS Consultancy, waarna de 25-jarige oprichter het geld vakkundig naar het buitenland wegsluisde.

 

Volgens de rechter had ING echter sneller moeten ingrijpen, toen er bijzonder veel geld werd gestort op een rekening waar volgens de rekeninghouder minder dan 1.000 euro per maand zou op verschijnen. In totaal werd er in de maanden januari en februari van 2015 voor maar liefst 1,8 miljoen euro aan betalingen gedaan. Dat had ING moeten aanzetten tot een onderzoek, vooral omdat het geld steevast onmiddellijk werd overgeboekt naar een andere rekening.

 

Ook Foot Locker te laks

Ook toen ING een onderzoek liet instellen vanwege mogelijke witwaspraktijken, werd Foot Locker niet op de hoogte gesteld. Pas een maand nadat er bij ING vermoedens rond fraude waren, werd de rekening geblokkeerd. Rijkelijk te laat, vindt de rechter. Die is echter niet van mening dat ING verantwoordelijk is voor het volledige verdwenen bedrag. Ook Foot Locker had het nieuwe rekeningnummer beter moeten controleren en meer veiligheid moeten inbouwen tegen fraude.

 

De oplichter werd eerder al veroordeeld tot 322 dagen cel en een terugbetaling van een deel van het geld, al is het voorlopig nog niet duidelijk waar dat gebleven is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top