ING moet schadevergoeding aan Foot Locker

ING moet schadevergoeding aan Foot Locker
Shutterstock

De Nederlandse ING Bank moet de Nederlandse en Europese tak van Foot Locker een schadevergoeding van 300.000 euro betalen. Dat heeft een rechter beslist nadat Foot Locker in 2015 voor 1,8 miljoen euro werd opgelicht.

Onderzoek te laat gestart

Toen Foot Locker eind 2014 een factuur ontving met daarop het ‘nieuwe’ rekeningnummer van UPS, was het in de veronderstelling dat het ging over de koeriersdienst. Eigenlijk ging het echter over het 'bedrijf' UPS Consultancy, dat eind 2014 werd opgericht als eenmanszaak voor ‘studiebegeleiding, vorming en onderwijs’. Aangezien Foot Locker ervan uitging dat het over de koeriersdienst ging, werden de betalingen gewoon gemaakt op de ING-rekening van UPS Consultancy, waarna de 25-jarige oprichter het geld vakkundig naar het buitenland wegsluisde.

 

Volgens de rechter had ING echter sneller moeten ingrijpen, toen er bijzonder veel geld werd gestort op een rekening waar volgens de rekeninghouder minder dan 1.000 euro per maand zou op verschijnen. In totaal werd er in de maanden januari en februari van 2015 voor maar liefst 1,8 miljoen euro aan betalingen gedaan. Dat had ING moeten aanzetten tot een onderzoek, vooral omdat het geld steevast onmiddellijk werd overgeboekt naar een andere rekening.

 

Ook Foot Locker te laks

Ook toen ING een onderzoek liet instellen vanwege mogelijke witwaspraktijken, werd Foot Locker niet op de hoogte gesteld. Pas een maand nadat er bij ING vermoedens rond fraude waren, werd de rekening geblokkeerd. Rijkelijk te laat, vindt de rechter. Die is echter niet van mening dat ING verantwoordelijk is voor het volledige verdwenen bedrag. Ook Foot Locker had het nieuwe rekeningnummer beter moeten controleren en meer veiligheid moeten inbouwen tegen fraude.

 

De oplichter werd eerder al veroordeeld tot 322 dagen cel en een terugbetaling van een deel van het geld, al is het voorlopig nog niet duidelijk waar dat gebleven is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Back to top