Internationale expansie Veritas verloopt moeizaam

Internationale expansie Veritas verloopt moeizaam
Facebook

De internationale expansie van naai- en kledingketen Veritas naar Frankrijk en Duitsland loopt niet van een leien dakje. Veritas startte in 2015 met de eerste testwinkels in het buitenland, maar verdere expansie loopt vertraging op.

Volgend jaar stand van zaken

Na de opening van de eerste twee testwinkels in Duitsland in 2015, was het de bedoeling om vanaf het voorjaar van 2016 elk jaar 8 tot 10 nieuwe winkels te openen in het land. Die plannen hebben echter flink wat vertraging opgelopen.

 

“Het blijft moeilijk om de Duitsers naar onze winkels te lokken, al wisten we door marktonderzoek dat we ons concept gaandeweg zouden moeten aanpassen aan de Duitse klant. Zowel qua winkelinrichting, verkoopprijzen als assortiment stelt die andere eisen dan de Belg. Het begint beter te gaan, maar de Duitse klant reageert conservatief op nieuwe ketens”, aldus CEO Ulrik Vercruysse.

 

Omdat de eerste stappen in Duitsland zo moeizaam gingen, besloot Veritas om in 2016 ook een eerste winkel te openen in Noord-Frankrijk. Begin dit jaar kwamen daar nog eens twee vestigingen bij. “In Frankrijk komt ons concept makkelijker van de grond en zal een uitrol wellicht sneller volgen”, zegt Vercruysse. “Midden volgend jaar willen we in Duitsland en Frankrijk een stand van zaken opmaken.”

 

Verlies terugdringen

Voor Veritas is het noodzakelijk om uit te breiden naar nieuwe landen, want in België en Luxemburg heeft het een verzadigingspunt bereikt. Ondertussen maakt de keten ook al een tijdje verlies. Vorig jaar was dat nog 5,2 miljoen euro, 9 procent minder dan een jaar eerder. De omzet bleef in 2016 stabiel op 91,6 miljoen euro.

 

“De belangrijkste reden voor de trage vooruitgang is dat de volledige Belgische kledingsector - inclusief de webverkoop - de verkoop vorig jaar met zo’n 7 procent zag terugvallen”, stelt Vercruysse. “Veritas bleef stabiel doordat wij ook naaispullen aanbieden. Die vielen in de smaak bij de spaarzame Belg.”

 

Veritas is sinds 2015 voor 60 procent in handen van het investeringsfonds Indufin, dat ook de komende tijd verder blijft investeren in een poging om het tij te keren. “Indufin is in Veritas gestapt voor de middellange termijn. Het fonds wil dat we naar het buitenland trekken en aanvaardt dat dat de winst tijdelijk onder druk zet.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

Carrefour laat klanten boodschappen leveren met Merci Voisin

13/10/2017

Supermarktgroep Carrefour heeft in Frankrijk met Merci Voisin een nieuw platform gelanceerd, dat klanten toelaat online boodschappen aan huis te laten leveren tegen een vergoeding. Een Uber voor boodschappen, zeg maar.

Fnac-Darty stelt nieuw directiecomité voor

12/10/2017

Iets meer dan een jaar na de fusie van Fnac en Darty en enkele maanden na de toch wel onverwachte overstap van CEO Alexandre Bompard naar Carrefour heeft de Franse entertainment- en elektrogroep Fnac-Darty zijn nieuwe directiecomité bekendgemaakt.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Back to top