Internationale expansie Veritas verloopt moeizaam

Internationale expansie Veritas verloopt moeizaam
Facebook

De internationale expansie van naai- en kledingketen Veritas naar Frankrijk en Duitsland loopt niet van een leien dakje. Veritas startte in 2015 met de eerste testwinkels in het buitenland, maar verdere expansie loopt vertraging op.

Volgend jaar stand van zaken

Na de opening van de eerste twee testwinkels in Duitsland in 2015, was het de bedoeling om vanaf het voorjaar van 2016 elk jaar 8 tot 10 nieuwe winkels te openen in het land. Die plannen hebben echter flink wat vertraging opgelopen.

 

“Het blijft moeilijk om de Duitsers naar onze winkels te lokken, al wisten we door marktonderzoek dat we ons concept gaandeweg zouden moeten aanpassen aan de Duitse klant. Zowel qua winkelinrichting, verkoopprijzen als assortiment stelt die andere eisen dan de Belg. Het begint beter te gaan, maar de Duitse klant reageert conservatief op nieuwe ketens”, aldus CEO Ulrik Vercruysse.

 

Omdat de eerste stappen in Duitsland zo moeizaam gingen, besloot Veritas om in 2016 ook een eerste winkel te openen in Noord-Frankrijk. Begin dit jaar kwamen daar nog eens twee vestigingen bij. “In Frankrijk komt ons concept makkelijker van de grond en zal een uitrol wellicht sneller volgen”, zegt Vercruysse. “Midden volgend jaar willen we in Duitsland en Frankrijk een stand van zaken opmaken.”

 

Verlies terugdringen

Voor Veritas is het noodzakelijk om uit te breiden naar nieuwe landen, want in België en Luxemburg heeft het een verzadigingspunt bereikt. Ondertussen maakt de keten ook al een tijdje verlies. Vorig jaar was dat nog 5,2 miljoen euro, 9 procent minder dan een jaar eerder. De omzet bleef in 2016 stabiel op 91,6 miljoen euro.

 

“De belangrijkste reden voor de trage vooruitgang is dat de volledige Belgische kledingsector - inclusief de webverkoop - de verkoop vorig jaar met zo’n 7 procent zag terugvallen”, stelt Vercruysse. “Veritas bleef stabiel doordat wij ook naaispullen aanbieden. Die vielen in de smaak bij de spaarzame Belg.”

 

Veritas is sinds 2015 voor 60 procent in handen van het investeringsfonds Indufin, dat ook de komende tijd verder blijft investeren in een poging om het tij te keren. “Indufin is in Veritas gestapt voor de middellange termijn. Het fonds wil dat we naar het buitenland trekken en aanvaardt dat dat de winst tijdelijk onder druk zet.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Back to top