Internationale expansie Veritas verloopt moeizaam | RetailDetail

Internationale expansie Veritas verloopt moeizaam

Internationale expansie Veritas verloopt moeizaam
Facebook

De internationale expansie van naai- en kledingketen Veritas naar Frankrijk en Duitsland loopt niet van een leien dakje. Veritas startte in 2015 met de eerste testwinkels in het buitenland, maar verdere expansie loopt vertraging op.

Volgend jaar stand van zaken

Na de opening van de eerste twee testwinkels in Duitsland in 2015, was het de bedoeling om vanaf het voorjaar van 2016 elk jaar 8 tot 10 nieuwe winkels te openen in het land. Die plannen hebben echter flink wat vertraging opgelopen.

 

“Het blijft moeilijk om de Duitsers naar onze winkels te lokken, al wisten we door marktonderzoek dat we ons concept gaandeweg zouden moeten aanpassen aan de Duitse klant. Zowel qua winkelinrichting, verkoopprijzen als assortiment stelt die andere eisen dan de Belg. Het begint beter te gaan, maar de Duitse klant reageert conservatief op nieuwe ketens”, aldus CEO Ulrik Vercruysse.

 

Omdat de eerste stappen in Duitsland zo moeizaam gingen, besloot Veritas om in 2016 ook een eerste winkel te openen in Noord-Frankrijk. Begin dit jaar kwamen daar nog eens twee vestigingen bij. “In Frankrijk komt ons concept makkelijker van de grond en zal een uitrol wellicht sneller volgen”, zegt Vercruysse. “Midden volgend jaar willen we in Duitsland en Frankrijk een stand van zaken opmaken.”

 

Verlies terugdringen

Voor Veritas is het noodzakelijk om uit te breiden naar nieuwe landen, want in België en Luxemburg heeft het een verzadigingspunt bereikt. Ondertussen maakt de keten ook al een tijdje verlies. Vorig jaar was dat nog 5,2 miljoen euro, 9 procent minder dan een jaar eerder. De omzet bleef in 2016 stabiel op 91,6 miljoen euro.

 

“De belangrijkste reden voor de trage vooruitgang is dat de volledige Belgische kledingsector - inclusief de webverkoop - de verkoop vorig jaar met zo’n 7 procent zag terugvallen”, stelt Vercruysse. “Veritas bleef stabiel doordat wij ook naaispullen aanbieden. Die vielen in de smaak bij de spaarzame Belg.”

 

Veritas is sinds 2015 voor 60 procent in handen van het investeringsfonds Indufin, dat ook de komende tijd verder blijft investeren in een poging om het tij te keren. “Indufin is in Veritas gestapt voor de middellange termijn. Het fonds wil dat we naar het buitenland trekken en aanvaardt dat dat de winst tijdelijk onder druk zet.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.