Investeringen leveren Mango 15% meer omzet op

Investeringen leveren Mango 15% meer omzet op

Mango kon zijn omzet in 2015 met 15,3% optrekken tot 2,327 miljard euro, vooral dankzij het openen van nieuwe megawinkels en het aantrekken van de online verkopen. De omzet kwam zo hoger uit dan de 13% groei die werd verwacht.

 

Nadruk op megawinkels en online

De Spaanse kledinggroep Mango investeerde vorig jaar voornamelijk in de groei van zijn omzet. De totale verkoopoppervlakte nam met meer dan 100.000 m² toe tot 804.500 m². De keten opende onder meer 63 nieuwe megawinkels, wat het totaal aantal verkooppunten voor die grotere formule - waarmee ze in 2013 van start ging - op 164 bracht.

 

Maar ook de online verkopen klommen sterk. Ze stegen tegenover het jaar voordien met 27% tot 234 miljoen euro, waardoor webverkoop nu al voor 10,7 procent van de totale verkopen van het Spaanse merk staan. Mango verkoopt nu al in 83 landen via een online platform. Het laatste jaar focuste het bedrijf zijn inspanningen daarbij op Zuid-Amerika, Azië en Afrika.


De online verkopen worden trouwens goed geïntegreerd in de winkelverkopen. Zo haalden bijna 600.000 klanten hun webaankopen af in een klassieke winkel. Voorts werden meer dan 540.000 orders online geplaatst via een iPad in de fysieke winkels.


In totaal investeerde het bedrijf de jongste drie jaar 1,2 miljard euro in de nieuwe distributiestrategie, met de nadruk op megawinkels, die ook meer ruimte voor beleving bieden, en online platformen.

 

Investeringen vreten aan winst

De sterkere investeringen in het openen van nieuwe winkels eiste wel zijn tol op korte termijn. Samen met muntfluctuaties zorgden ze ervoor dat de winst van 100 miljoen euro terugviel tot 4 miljoen euro - waarvan 70 miljoen euro teniet ging door de wisselkoerseffecten en amortisaties de groep 30 miljoen euro aan winst kostten. De groep gaat er niettemin vanuit dat de aantrekkende verkopen ervoor zullen zorgen dat de winstgevendheid zich herstelt.


Mango wijst voor het succes van zijn nieuwe aanpak naar thuismarkt Spanje, waar het nog 19% van zijn verkopen realiseert en waar het met 25 relatief het meeste megawinkels heeft. Het voorbije jaar steeg de omzet er met 20,1%.


In 2016 wil Mango 45 nieuwe winkels openen. Ze komen bovenop de 2.730 verkooppunten die het bedrijf had eind vorig jaar, gespreid over 109 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Back to top