Japanse btw-verhoging doet verkoop Hermès pieken

Japanse btw-verhoging doet verkoop Hermès pieken

Het Franse Hermès heeft een sterk eerste kwartaal van 2014 achter de rug. De producent van luxegoederen zag zijn verkoop in lokale munt 14,7 procent stijgen tegenover in dezelfde periode van 2013.

Kopers anticiperen op btw-verhoging

Vooral in Japan, een belangrijke markt voor het bedrijf, deed de verdeler van onder meer de handtassen van Kelly en Birkin, het goed. De verkoop trok er in lokale munt 21,7% aan. Door de aangekondigde prijsverhogingen en het optrekken van de btw-voet op 1 april deden heel wat consumenten een anticipatieve aankoop. Topman Axel Dumas verwacht in het tweede kwartaal dan ook lagere verkopen in Japan, maar verwacht toch dat de balans voor het hele jaar positief zal zijn.

 

In Azië buiten Japan – voornamelijk China – trok de verkoop in lokale munt met 17,7% aan, terwijl in de Amerika’s werd een toename in lokale munt met 17,9% genoteerd. In Europa ging het door de crisis wat trager met een stijging met 7,9%, al verbeterde de verkoop op sommige Zuid-Europese markten wel wat. Thuisland Frankrijk blijft daarentegen achterop met een groei van 5,9%.

 

Opgesplitst naar productcategorie deden vooral de prêt-à-porter en accessoires het goed, met een toename van de omzet met 19,1%. De tak lederwaren zag zijn verkoopcijfer 15,5% stijgen. Achterblijvers waren parfums (5,9% toename) en horloges (nagenoeg vlakke verkoop).

 

Stijging sterker dan bij concurrentie

Globaal boekte Hermès in het eerste kwartaal een omzet van 943,5 miljoen euro, wat 10% hoger lag dan in dezelfde periode van vorig jaar. Door wisselkoersschommelingen kon het gerapporteerde cijfer de resultaten in lokale munt niet volgen. Bij vaste wisselkoersen zou de omzet 40 miljoen euro hoger hebben gelegen.

 

De toename van de omzet was niettemin sterker dan verwacht. Concurrenten als LVMH en Gucci haalden in het eerste kwartaal op vergelijkbare basis immers slechts een stijging van de verkoop met respectievelijk 9 en bijna 1 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top