Japanse btw-verhoging doet verkoop Hermès pieken | RetailDetail

Japanse btw-verhoging doet verkoop Hermès pieken

Japanse btw-verhoging doet verkoop Hermès pieken

Het Franse Hermès heeft een sterk eerste kwartaal van 2014 achter de rug. De producent van luxegoederen zag zijn verkoop in lokale munt 14,7 procent stijgen tegenover in dezelfde periode van 2013.

Kopers anticiperen op btw-verhoging

Vooral in Japan, een belangrijke markt voor het bedrijf, deed de verdeler van onder meer de handtassen van Kelly en Birkin, het goed. De verkoop trok er in lokale munt 21,7% aan. Door de aangekondigde prijsverhogingen en het optrekken van de btw-voet op 1 april deden heel wat consumenten een anticipatieve aankoop. Topman Axel Dumas verwacht in het tweede kwartaal dan ook lagere verkopen in Japan, maar verwacht toch dat de balans voor het hele jaar positief zal zijn.

 

In Azië buiten Japan – voornamelijk China – trok de verkoop in lokale munt met 17,7% aan, terwijl in de Amerika’s werd een toename in lokale munt met 17,9% genoteerd. In Europa ging het door de crisis wat trager met een stijging met 7,9%, al verbeterde de verkoop op sommige Zuid-Europese markten wel wat. Thuisland Frankrijk blijft daarentegen achterop met een groei van 5,9%.

 

Opgesplitst naar productcategorie deden vooral de prêt-à-porter en accessoires het goed, met een toename van de omzet met 19,1%. De tak lederwaren zag zijn verkoopcijfer 15,5% stijgen. Achterblijvers waren parfums (5,9% toename) en horloges (nagenoeg vlakke verkoop).

 

Stijging sterker dan bij concurrentie

Globaal boekte Hermès in het eerste kwartaal een omzet van 943,5 miljoen euro, wat 10% hoger lag dan in dezelfde periode van vorig jaar. Door wisselkoersschommelingen kon het gerapporteerde cijfer de resultaten in lokale munt niet volgen. Bij vaste wisselkoersen zou de omzet 40 miljoen euro hoger hebben gelegen.

 

De toename van de omzet was niettemin sterker dan verwacht. Concurrenten als LVMH en Gucci haalden in het eerste kwartaal op vergelijkbare basis immers slechts een stijging van de verkoop met respectievelijk 9 en bijna 1 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.