Japanse btw-verhoging doet verkoop Hermès pieken

Japanse btw-verhoging doet verkoop Hermès pieken

Het Franse Hermès heeft een sterk eerste kwartaal van 2014 achter de rug. De producent van luxegoederen zag zijn verkoop in lokale munt 14,7 procent stijgen tegenover in dezelfde periode van 2013.

Kopers anticiperen op btw-verhoging

Vooral in Japan, een belangrijke markt voor het bedrijf, deed de verdeler van onder meer de handtassen van Kelly en Birkin, het goed. De verkoop trok er in lokale munt 21,7% aan. Door de aangekondigde prijsverhogingen en het optrekken van de btw-voet op 1 april deden heel wat consumenten een anticipatieve aankoop. Topman Axel Dumas verwacht in het tweede kwartaal dan ook lagere verkopen in Japan, maar verwacht toch dat de balans voor het hele jaar positief zal zijn.

 

In Azië buiten Japan – voornamelijk China – trok de verkoop in lokale munt met 17,7% aan, terwijl in de Amerika’s werd een toename in lokale munt met 17,9% genoteerd. In Europa ging het door de crisis wat trager met een stijging met 7,9%, al verbeterde de verkoop op sommige Zuid-Europese markten wel wat. Thuisland Frankrijk blijft daarentegen achterop met een groei van 5,9%.

 

Opgesplitst naar productcategorie deden vooral de prêt-à-porter en accessoires het goed, met een toename van de omzet met 19,1%. De tak lederwaren zag zijn verkoopcijfer 15,5% stijgen. Achterblijvers waren parfums (5,9% toename) en horloges (nagenoeg vlakke verkoop).

 

Stijging sterker dan bij concurrentie

Globaal boekte Hermès in het eerste kwartaal een omzet van 943,5 miljoen euro, wat 10% hoger lag dan in dezelfde periode van vorig jaar. Door wisselkoersschommelingen kon het gerapporteerde cijfer de resultaten in lokale munt niet volgen. Bij vaste wisselkoersen zou de omzet 40 miljoen euro hoger hebben gelegen.

 

De toename van de omzet was niettemin sterker dan verwacht. Concurrenten als LVMH en Gucci haalden in het eerste kwartaal op vergelijkbare basis immers slechts een stijging van de verkoop met respectievelijk 9 en bijna 1 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Back to top