Jassenmaker Moncler koopt streetwearmerk Stone Island

Logo op gevel van winkel Stone Island
Foto: Sergej Lebedev / Shutterstock.com

Het Italiaanse luxelabel Moncler doet in coronatijden zijn allereerste overname: het jassenmerk betaalt 1,15 miljard euro voor Stone Island, een Italiaans streetwearmerk dat vooral aanslaat bij jongeren.

 

Italiaanse LVMH-rivaal in de maak?

Ondanks de coronacrisis, is de luxesector een nieuwe miljardenovername rijker. Het Italiaanse Moncler neemt kleinere sector- en landgenoot Stone Island over voor 1,15 miljard euro. Toch is het een ongewoon huwelijk: terwijl Moncler vooral bekend staat om zijn donzen jassen, richt Stone Island zich eerder op streetwear. Het is ook de eerste overname ooit voor Moncler.


Analisten zien het als een teken aan de wand dat Moncler een eigen Italiaanse “luxehub” wil vormen en zo de concurrentie wil aangaan met dominante megaholdings LVMH en Kering, die zelf ook steeds meer in Italië actief worden. “Dit is het juiste moment, omdat het in zo'n moeilijke tijd de veerkracht van Italië onderstreept,” geeft Moncler-topman Remo Ruffini ook zelf aan. 

 

“We hoeven niet te wachten”

Het was Ruffini die Moncler in 2003 uit de financiële moeilijkheden heeft gehaald en de jassenproducent omturnde tot een beursgenoteerd luxehuis met een marktwaarde van 11 miljard euro. Vorig jaar bedroeg de omzet 1,6 miljard euro, vooraleer de coronacrisis de cijfers dit jaar onderuit haalde. Toch kijkt Ruffini al vooruit: “We hoeven niet te wachten tot deze crisis voorbij is. Op dit moment gaat alles sneller. We willen echt klaar zijn om al in een andere fase te zitten als deze crisis voorbij is”, zegt de topman tegenover Vogue.


De gesprekken met Stone Island begonnen zo’n negen maanden geleden, omdat Ruffini veel potentieel ziet in het merk, dat vooral populair is bij jongeren van Generatie Z. “Het doet me denken aan Moncler 10 jaar geleden”, klinkt het. Stone Island haalt momenteel net zoals zijn overnemer toen het merendeel van de omzet uit wholesale (80%) en is nog niet aanwezig op de belangrijke Chinese markt, noch in de Verenigde Staten. Binnen de vijf jaar denkt Ruffini daarom de omzet te kunnen verdubbelen.


De helft van de aandelen van Stone Island zijn momenteel in handen van eigenaar en CEO Carlo Rivetti, die de helft cash uitbetaald krijgt en de andere helft in aandelen. Nog 19,9% van de aandelen wordt overgenomen van andere familieleden. In een later stadium hoopt Moncler ook het resterende belang van 30% van Temasek, het staatsvehikel van Singapore, over te nemen. Temasek ook al een klein aandeel in Moncler.