JBC breidt uit dankzij Duits warenhuis Galeria Kaufhof

JBC breidt uit dankzij Duits warenhuis Galeria Kaufhof
Shutterstock

Modeketen JBC heeft forse uitbreidingsplannen in Duitsland dankzij een deal met warenhuisketen Galeria Kaufhof. De collecties van de modeketen zullen daarmee in de 99 vestigingen van het zusterbedrijf van Galeria Inno terecht komen.

Expansie nodig om te groeien

Het is niet de eerste stap die JBC in Duitsland zet, want het opende vorig jaar al zijn zevende winkel bij de oosterburen, maar het is volgens JBC wel de beste manier om te kijken waar verdere expansie een goed idee is. “Door de samenwerking met Kaufhof kunnen we zien in welke regio’s onze kleding populair is. We kunnen er dan eventueel een eigen winkel openen”, zegt CEO Bart Claes aan De Tijd. Sinds kort is ook al de volledige kindercollectie te koop op de Duitse webshop.

 

De internationale expansie bij JBC is nodig om de Claes Retail Group, waartoe ook Mayerline behoort, opnieuw te laten groeien. In 2016 daalde de omzet immers met 14% naar 237,1 miljoen euro. Het nettoverlies nam daarentegen wel af van 18,7 miljoen euro naar 11,5 miljoen euro. “Het verlies verkleinde omdat we in 2016 minder grote afschrijvingen moesten doen dan in 2015”, zegt Claes. “Bovendien hebben we kosten bespaard door onder andere de magazijnen van JBC en Mayerline samen te voegen.”

 

JBC is niet de enige Belgische modeketen die in een moeilijke periode zit. Zowat de hele sector moet toekijken hoe na een zwak 2016 ook dit jaar de omzet niet de verwachte groei doormaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top