JBC breidt uit dankzij Duits warenhuis Galeria Kaufhof

JBC breidt uit dankzij Duits warenhuis Galeria Kaufhof
Shutterstock

Modeketen JBC heeft forse uitbreidingsplannen in Duitsland dankzij een deal met warenhuisketen Galeria Kaufhof. De collecties van de modeketen zullen daarmee in de 99 vestigingen van het zusterbedrijf van Galeria Inno terecht komen.

Expansie nodig om te groeien

Het is niet de eerste stap die JBC in Duitsland zet, want het opende vorig jaar al zijn zevende winkel bij de oosterburen, maar het is volgens JBC wel de beste manier om te kijken waar verdere expansie een goed idee is. “Door de samenwerking met Kaufhof kunnen we zien in welke regio’s onze kleding populair is. We kunnen er dan eventueel een eigen winkel openen”, zegt CEO Bart Claes aan De Tijd. Sinds kort is ook al de volledige kindercollectie te koop op de Duitse webshop.

 

De internationale expansie bij JBC is nodig om de Claes Retail Group, waartoe ook Mayerline behoort, opnieuw te laten groeien. In 2016 daalde de omzet immers met 14% naar 237,1 miljoen euro. Het nettoverlies nam daarentegen wel af van 18,7 miljoen euro naar 11,5 miljoen euro. “Het verlies verkleinde omdat we in 2016 minder grote afschrijvingen moesten doen dan in 2015”, zegt Claes. “Bovendien hebben we kosten bespaard door onder andere de magazijnen van JBC en Mayerline samen te voegen.”

 

JBC is niet de enige Belgische modeketen die in een moeilijke periode zit. Zowat de hele sector moet toekijken hoe na een zwak 2016 ook dit jaar de omzet niet de verwachte groei doormaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Mitiska haalt tweede Duitse retailpark binnen

19/09/2017

Nog geen twee weken na zijn eerste Duitse acquisitie zet het Brusselse vastgoedbedrijf Mitiska REIM een nieuwe stap bij onze Oosterburen. Het koopt het Häuersteig Retail Park in Freiberg bij Dresden aan, in samenwerking met het Frankfurtse ZREV.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top