JBC breidt uit dankzij Duits warenhuis Galeria Kaufhof

JBC breidt uit dankzij Duits warenhuis Galeria Kaufhof
Shutterstock

Modeketen JBC heeft forse uitbreidingsplannen in Duitsland dankzij een deal met warenhuisketen Galeria Kaufhof. De collecties van de modeketen zullen daarmee in de 99 vestigingen van het zusterbedrijf van Galeria Inno terecht komen.

Expansie nodig om te groeien

Het is niet de eerste stap die JBC in Duitsland zet, want het opende vorig jaar al zijn zevende winkel bij de oosterburen, maar het is volgens JBC wel de beste manier om te kijken waar verdere expansie een goed idee is. “Door de samenwerking met Kaufhof kunnen we zien in welke regio’s onze kleding populair is. We kunnen er dan eventueel een eigen winkel openen”, zegt CEO Bart Claes aan De Tijd. Sinds kort is ook al de volledige kindercollectie te koop op de Duitse webshop.

 

De internationale expansie bij JBC is nodig om de Claes Retail Group, waartoe ook Mayerline behoort, opnieuw te laten groeien. In 2016 daalde de omzet immers met 14% naar 237,1 miljoen euro. Het nettoverlies nam daarentegen wel af van 18,7 miljoen euro naar 11,5 miljoen euro. “Het verlies verkleinde omdat we in 2016 minder grote afschrijvingen moesten doen dan in 2015”, zegt Claes. “Bovendien hebben we kosten bespaard door onder andere de magazijnen van JBC en Mayerline samen te voegen.”

 

JBC is niet de enige Belgische modeketen die in een moeilijke periode zit. Zowat de hele sector moet toekijken hoe na een zwak 2016 ook dit jaar de omzet niet de verwachte groei doormaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top