JBC en Mayerline zetten kentering in, maar corona is een domper

JBC Family Stories
Foto JBC

Claes Retail Group, de holding boven modeketens JBC en Mayerline, heeft dankzij een vernieuwde strategie in 2019 duidelijk betere resultaten neergezet. De coronacrisis dwingt de groep wel om de plannen voor 2020 bij te sturen.

 

"Stap voor stap"

2019 moest het jaar van de ommekeer worden na drie opeenvolgende jaren van rode cijfers, had CEO Bart Claes vorig jaar verklaard in een interview met RetailDetail. Een vernieuwde strategie, die kostenbeheersing koppelt aan winkelbeleving en aangepaste collecties, zou de retailer weer op het goede spoor zetten.

 

Dat is ook gebeurd, blijkt nu de retailer zijn jaarcijfers neerlegt: de groep realiseerde een operationele kasstroom van meer dan 9 miljoen euro en drong het nettoverlies terug van 18 miljoen in 2018 naar 6 miljoen in 2019. Het verlies is te wijten aan afschrijvingslasten op de investeringen in winkels en e-commerce en aan waardeverminderingen op oude voorraden. De tweede helft van het boekjaar was het nettoresultaat positief. De groep is ook quasi operationeel schuldenvrij.

 

"We gaan stap voor stap. Ik geloof niet dat je van het ene jaar op het andere na een negatief resultaat van 18 miljoen euro meteen winst kan maken", zegt Claes daarover. "In de moderetail neem je beslissingen waarvan je het effect pas een jaar later ziet in je collectie. Dus we zijn blij dat de kentering is ingezet. De keerzijde is dat we vorig jaar nog altijd voor 13 miljoen euro afschrijvingen moesten afboeken. We investeren en we werken onze oude voorraden weg. Daardoor is onze EBIT nog altijd negatief, maar we hebben wat dat betreft nu het zwaarste stuk van de rit gereden. We zullen in 2020 nog eens 5 miljoen euro afschrijven. We doen het op eigen kracht, met eigen middelen, en daar zijn we fier op."

 

“De juiste beslissingen genomen”

Alle indicatoren stonden dus op groen, tot de coronacrisis uitbrak. Een flinke streep door de rekening: "Deze crisis gooit ons weer een jaar achteruit. We gaan dit jaar heel hard moeten werken om een positieve EBITDA te halen, maar dat is wel ons streefdoel. Afgelopen najaar was de EBIT al positief, zelfs inclusief het wegwerken van oude voorraden. Die opwaartse curve gaan we in 2020 jammer genoeg niet kunnen verlengen. Toch zijn we overtuigd dat we de voorbije twee jaar de juiste beslissingen hebben genomen, al zal bijsturen wel nodig zijn."

 

In een uitgebreid interview gaan Bart en Ann Claes dieper in op de vernieuwde strategie van JBC en de gevolgen van de coronacrisis voor de hele modesector.

 

De Claes Retail Groep in cijfers (miljoen euro)

Geconsolideerde cijfers 2017 2018 2019
Omzet (excl. btw) 267,9 240,2 233,7
EBITDA 5,8 2,4 9,1
EBIT -15,0 -13,9 -3,9
Nettowinst/verlies -19,0 -18,0 -6,0