JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

“Eigen magazijn niet voorzien op e-commerce”

Kleding die klanten online kopen zal JBC voortaan niet meer in Nederland, maar wel vanuit het Kempense Grobbendonk verwerken. De Belgische kledingketen selecteerde het bedrijf Bleckmann na een aanbesteding die JBC een nieuwe uitvalsbasis moest bezorgen voor de levering van online bestelde kleding. Tot voor kort huurde JBC net over de grens opslagruimte, in een distributiecentrum van het Nederlandse Docdata in Waalwijk.

 

Een magazijn in eigen beheer uitbaten voor e-commerce is geen optie voor modefabrikant JBC, die vier jaar geleden nog 6,5 miljoen euro investeerde in een eigen magazijn tegenover het hoofdkantoor in Houthalen-Helchteren. “Dat distributiecentrum bouwden we om grote hoeveelheden kleding te verwerken voor levering aan de 146 JBC-winkels,” geeft JBC-woordvoerder Katrien Vangrunderbeeck mee aan De Tijd. “Het is niet voorzien op het versturen van kleine pakketjes voor e-commerce. Daarvoor vertrouwen we op een gespecialiseerde partner.”

 

Opsteker voor Belgische e-commerce

Bepalende factor in de keuze van JBC voor Bleckmann: het Grobbendonkse magazijnbedrijf gaat in 2019 een magazijn bouwen in Beringen, op slechts enkele kilometers van het JBC-hoofdkantoor in Houthalen-Helchteren. Daarmee keert de Limburgse modeketen terug naar zijn Belgische roots, na een tijdelijk uitstapje bij de noorderburen.

 

Voor de Belgische e-commerce zijn de verhuisplannen van JBC alvast een mooie maar onverwachte opsteker. De sector kampt immers met een achterstand ten opzichte van de ons omringende landen, deels omdat de regels rond e-commerce in ons land zo streng zijn. Mensen ’s nachts aan het werk zetten is niet eenvoudig in België, waardoor ons land volgens sectorfederatie Comeos zo’n 13.000 jobs misloopt. Vorige maand nog versoepelde de regering daarom de regels rond nachtwerk.

 

Vanuit het nieuwe magazijn in Grobbendonk zullen bijna 500.000 bestellingen per jaar vertrekken. JBC hoopt met de nieuwe samenwerking elke voor 21u geplaatste bestelling nog de volgende dag in de winkel of bij de klant aan huis te leveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Back to top