JBC neemt ‘chief omnichannel officer’ over van Van de Velde | RetailDetail

JBC neemt ‘chief omnichannel officer’ over van Van de Velde

JBC neemt ‘chief omnichannel officer’ over van Van de Velde

Lode Van Laere, tot voor kort de topman van de Amerikaanse lingerieketen Intimacy, is aangesteld tot 'chief omnichannel officer' van JBC. Hij krijgt er de leiding over de verkoop in de fysieke winkels en de onlineshop.

Eén verantwoordelijke voor integratie fysiek-online

Opmerkelijke transfer in de kledingsector: Lode Van Laere, tot voor kort de topman van Intimacy (de Amerikaanse retaildochter van lingerieproducent Van de Velde uit Schellebelle), stapt over naar JBC. Hij neemt er de leiding over de 140 winkels in België en Luxemburg en wordt ook verantwoordelijk voor de webshop en de digitale marketing.

 

"In het verleden zaten die taken bij verschillende mensen", bevestigt CEO Bart Claes het nieuws van de overstap aan zakenkrant De Tijd. "Veel retailbedrijven hebben moeite met de integratie van de online activiteiten en de klassieke winkels. Met Lode Van Laere maken we daarvoor nu één persoon de eindverantwoordelijke." Van Laere treedt meteen ook toe tot het directiecomité van JBC.

 

De aanstelling past ook in de ambitie van topman Bart Claes om zelf meer te focussen op de activiteiten van JBC in het buitenland: in eerste instantie Duitsland, waar de groep in 2013 van start ging en volop droomt van expansie.

 

Schoonzoon Herman Van de Velde

Lode Van Laere leidde de kwakkelende Amerikaanse retaildochter van Van de Velde de voorbije drie jaar. Bij de publicatie van de halfjaarresultaten kondigde de lingeriefabrikant trouwens aan dat Intimacy wordt omgedoopt tot Rigby & Peller en dat de groep op zoek gaat naar een nieuwe topman voor de Amerikaanse markt.

 

Van Laere, nota bene een schoonzoon van Herman Van de Velde - zelf jarenlang CEO van het beursgenoteerde familiebedrijf en nu voorzitter van de raad van bestuur - kreeg andere opties in het bedrijf aangeboden, maar koos uiteindelijk toch voor een uitdaging elders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.