JBC neemt ‘chief omnichannel officer’ over van Van de Velde

JBC neemt ‘chief omnichannel officer’ over van Van de Velde

Lode Van Laere, tot voor kort de topman van de Amerikaanse lingerieketen Intimacy, is aangesteld tot 'chief omnichannel officer' van JBC. Hij krijgt er de leiding over de verkoop in de fysieke winkels en de onlineshop.

Eén verantwoordelijke voor integratie fysiek-online

Opmerkelijke transfer in de kledingsector: Lode Van Laere, tot voor kort de topman van Intimacy (de Amerikaanse retaildochter van lingerieproducent Van de Velde uit Schellebelle), stapt over naar JBC. Hij neemt er de leiding over de 140 winkels in België en Luxemburg en wordt ook verantwoordelijk voor de webshop en de digitale marketing.

 

"In het verleden zaten die taken bij verschillende mensen", bevestigt CEO Bart Claes het nieuws van de overstap aan zakenkrant De Tijd. "Veel retailbedrijven hebben moeite met de integratie van de online activiteiten en de klassieke winkels. Met Lode Van Laere maken we daarvoor nu één persoon de eindverantwoordelijke." Van Laere treedt meteen ook toe tot het directiecomité van JBC.

 

De aanstelling past ook in de ambitie van topman Bart Claes om zelf meer te focussen op de activiteiten van JBC in het buitenland: in eerste instantie Duitsland, waar de groep in 2013 van start ging en volop droomt van expansie.

 

Schoonzoon Herman Van de Velde

Lode Van Laere leidde de kwakkelende Amerikaanse retaildochter van Van de Velde de voorbije drie jaar. Bij de publicatie van de halfjaarresultaten kondigde de lingeriefabrikant trouwens aan dat Intimacy wordt omgedoopt tot Rigby & Peller en dat de groep op zoek gaat naar een nieuwe topman voor de Amerikaanse markt.

 

Van Laere, nota bene een schoonzoon van Herman Van de Velde - zelf jarenlang CEO van het beursgenoteerde familiebedrijf en nu voorzitter van de raad van bestuur - kreeg andere opties in het bedrijf aangeboden, maar koos uiteindelijk toch voor een uitdaging elders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top