JBC neemt ‘chief omnichannel officer’ over van Van de Velde

JBC neemt ‘chief omnichannel officer’ over van Van de Velde

Lode Van Laere, tot voor kort de topman van de Amerikaanse lingerieketen Intimacy, is aangesteld tot 'chief omnichannel officer' van JBC. Hij krijgt er de leiding over de verkoop in de fysieke winkels en de onlineshop.

Eén verantwoordelijke voor integratie fysiek-online

Opmerkelijke transfer in de kledingsector: Lode Van Laere, tot voor kort de topman van Intimacy (de Amerikaanse retaildochter van lingerieproducent Van de Velde uit Schellebelle), stapt over naar JBC. Hij neemt er de leiding over de 140 winkels in België en Luxemburg en wordt ook verantwoordelijk voor de webshop en de digitale marketing.

 

"In het verleden zaten die taken bij verschillende mensen", bevestigt CEO Bart Claes het nieuws van de overstap aan zakenkrant De Tijd. "Veel retailbedrijven hebben moeite met de integratie van de online activiteiten en de klassieke winkels. Met Lode Van Laere maken we daarvoor nu één persoon de eindverantwoordelijke." Van Laere treedt meteen ook toe tot het directiecomité van JBC.

 

De aanstelling past ook in de ambitie van topman Bart Claes om zelf meer te focussen op de activiteiten van JBC in het buitenland: in eerste instantie Duitsland, waar de groep in 2013 van start ging en volop droomt van expansie.

 

Schoonzoon Herman Van de Velde

Lode Van Laere leidde de kwakkelende Amerikaanse retaildochter van Van de Velde de voorbije drie jaar. Bij de publicatie van de halfjaarresultaten kondigde de lingeriefabrikant trouwens aan dat Intimacy wordt omgedoopt tot Rigby & Peller en dat de groep op zoek gaat naar een nieuwe topman voor de Amerikaanse markt.

 

Van Laere, nota bene een schoonzoon van Herman Van de Velde - zelf jarenlang CEO van het beursgenoteerde familiebedrijf en nu voorzitter van de raad van bestuur - kreeg andere opties in het bedrijf aangeboden, maar koos uiteindelijk toch voor een uitdaging elders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7 procent gestegen en met 9 procent na wisselkoersen. Dat is lager dan de verwachtingen.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Back to top