JBC op eigen kracht verder in China

JBC op eigen kracht verder in China

Na twee jaar heeft de Belgische kledingketen JBC de samenwerking met zijn Chinese partner Deesha stopgezet. Het bedrijf van Bart en Ann Claes bedient sinds kort de Chinese markt op eigen kracht.

“Culturele verschillen”

Twee jaar geleden zette JBC een joint venture op met het Chinese Deesha als deel van een expansiestrategie waarbij ook nog winkels in Duitsland en een Nederlandse en een Duitse webshop werden geopend. De samenwerking met dat Chinese familiebedrijf is echter op de klippen gelopen, schrijft HLN nu: “Er waren te veel culturele verschillen tussen onze bedrijven. En we stelden vast dat die samenwerking niet de beste oplossing was”, aldus Ann Claes.

 

Dat betekent echter niet dat JBC China verlaat: “We hebben ter plaatse een team van 14 medewerkers. Zij bepalen welke printjes en stukken uit onze collectie worden aangeboden op de Chinese markt, en die zullen dan online te koop zijn." Voorlopig zit het hele project wel nog in de opstartfase, maar "Het voordeel is dat ons team in China al veel ervaring heeft. En we hebben sinds kort een Chinees in Sjanghai aan de slag, die hier is opgevoed en perfect Nederlands en Chinees spreekt", weet Bart Claes.

 

Andere expansieplannen heeft JBC voorlopig niet, noch in Duitsland (waar de keten zeven winkels en een webshop heeft), noch in Nederland (waar JBC enkel online actief is). Wel blijft JBC naar eigen zeggen volop investeren in die webshops, "want we merken dat de onlineverkoop in die landen op een hoger niveau staat dan in ons land. Om onze webshops naar een hoger niveau te tillen, moeten we meer geld en mensen ter beschikking stellen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Back to top