JBC op eigen kracht verder in China | RetailDetail

JBC op eigen kracht verder in China

JBC op eigen kracht verder in China

Na twee jaar heeft de Belgische kledingketen JBC de samenwerking met zijn Chinese partner Deesha stopgezet. Het bedrijf van Bart en Ann Claes bedient sinds kort de Chinese markt op eigen kracht.

“Culturele verschillen”

Twee jaar geleden zette JBC een joint venture op met het Chinese Deesha als deel van een expansiestrategie waarbij ook nog winkels in Duitsland en een Nederlandse en een Duitse webshop werden geopend. De samenwerking met dat Chinese familiebedrijf is echter op de klippen gelopen, schrijft HLN nu: “Er waren te veel culturele verschillen tussen onze bedrijven. En we stelden vast dat die samenwerking niet de beste oplossing was”, aldus Ann Claes.

 

Dat betekent echter niet dat JBC China verlaat: “We hebben ter plaatse een team van 14 medewerkers. Zij bepalen welke printjes en stukken uit onze collectie worden aangeboden op de Chinese markt, en die zullen dan online te koop zijn." Voorlopig zit het hele project wel nog in de opstartfase, maar "Het voordeel is dat ons team in China al veel ervaring heeft. En we hebben sinds kort een Chinees in Sjanghai aan de slag, die hier is opgevoed en perfect Nederlands en Chinees spreekt", weet Bart Claes.

 

Andere expansieplannen heeft JBC voorlopig niet, noch in Duitsland (waar de keten zeven winkels en een webshop heeft), noch in Nederland (waar JBC enkel online actief is). Wel blijft JBC naar eigen zeggen volop investeren in die webshops, "want we merken dat de onlineverkoop in die landen op een hoger niveau staat dan in ons land. Om onze webshops naar een hoger niveau te tillen, moeten we meer geld en mensen ter beschikking stellen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.