JBC op eigen kracht verder in China

JBC op eigen kracht verder in China

Na twee jaar heeft de Belgische kledingketen JBC de samenwerking met zijn Chinese partner Deesha stopgezet. Het bedrijf van Bart en Ann Claes bedient sinds kort de Chinese markt op eigen kracht.

“Culturele verschillen”

Twee jaar geleden zette JBC een joint venture op met het Chinese Deesha als deel van een expansiestrategie waarbij ook nog winkels in Duitsland en een Nederlandse en een Duitse webshop werden geopend. De samenwerking met dat Chinese familiebedrijf is echter op de klippen gelopen, schrijft HLN nu: “Er waren te veel culturele verschillen tussen onze bedrijven. En we stelden vast dat die samenwerking niet de beste oplossing was”, aldus Ann Claes.

 

Dat betekent echter niet dat JBC China verlaat: “We hebben ter plaatse een team van 14 medewerkers. Zij bepalen welke printjes en stukken uit onze collectie worden aangeboden op de Chinese markt, en die zullen dan online te koop zijn." Voorlopig zit het hele project wel nog in de opstartfase, maar "Het voordeel is dat ons team in China al veel ervaring heeft. En we hebben sinds kort een Chinees in Sjanghai aan de slag, die hier is opgevoed en perfect Nederlands en Chinees spreekt", weet Bart Claes.

 

Andere expansieplannen heeft JBC voorlopig niet, noch in Duitsland (waar de keten zeven winkels en een webshop heeft), noch in Nederland (waar JBC enkel online actief is). Wel blijft JBC naar eigen zeggen volop investeren in die webshops, "want we merken dat de onlineverkoop in die landen op een hoger niveau staat dan in ons land. Om onze webshops naar een hoger niveau te tillen, moeten we meer geld en mensen ter beschikking stellen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mexx opnieuw in Nederlandse handen

16/08/2017

De merknaam Mexx is opnieuw in Nederlandse handen na de overname door de RNF Holding uit de handen van de Turkse Eroglu Holding. De winkels, het personeel en de voorraden zijn geen onderdeel van de deal.

Schoenenmerk Bally in de etalage

16/08/2017

Het Oostenrijkse investeringsbedrijf JAB Holding wil het Zwitserse schoenenmerk Bally van de hand doen en mikt daarbij op een verkoopprijs van minstens 600 miljoen euro. Eerder verkocht JAB ook al schoenenmerk Jimmy Choo.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Gucci start rechtszaak tegen Forever 21

09/08/2017

Modehuis Gucci heeft besloten om in de Verenigde Staten een rechtszaak te starten tegen modeketen Forever 21. Volgens Gucci heeft de keten immers een specifiek design van het modemerk gekopieerd.

Back to top