JBC viert Dag van de Aarde met duurzame collectie

JBC viert Dag van de Aarde met duurzame collectie

Naar aanleiding van de Dag van de Aarde op 22 april lanceert de Belgische modeketen JBC een volledig duurzame collectie, waarin elk kledingstuk beschikt over het Cradle to Cradle-certificaat.

Volledige collectie

Dat certificaat houdt in dat al het materiaal dat in de kledingstukken wordt gebruikt later ook recycleerbaar zal zijn. Het is de tweede keer dat JBC zo’n REVIVE-collectie lanceert: vorige keer bestond die uit slechts dertien items, maar nu wordt er een volledige collectie uitgebouwd voor mannen, vrouwen en kinderen.

 

“Cradle to Cradle betekent letterlijk: van wieg tot wieg. Doel is om de kringloop van materialen volledig rond te krijgen”, zegt Saartje Boutsen, corporate social responsibility-manager bij JBC. “Al van bij de eerste ontwerpschets houdt het JBC-designteam rekening met het Cradle to Cradle-principe. Want zelfs het kleinste detail moet optimaal gerecycleerd kunnen worden.”

 

JBC is de eerste Belgische retailer die een Cradle to Cradle-collectie op poten zet. Daarvoor heeft het al lof gekregen van het Flanders Fashion Institute, dat hoopt dat JBC voor andere retailers als een voorbeeld mag dienen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top