JBC zet in op herbruikbare draagtas | RetailDetail

JBC zet in op herbruikbare draagtas

JBC zet in op herbruikbare draagtas
Foto JBC

Moderetailer JBC wil een voorloper zijn inzake duurzaamheid: recent introduceerde de keten een nieuw draagtassenbeleid dat verantwoorde keuzes beloont. Klanten reageren enthousiast.

 

Anticiperen op verbod

“Een verbod op plastic wegwerpzakjes is er al, maar ook het gebruik van papieren draagzakken wil de overheid ontraden”, zegt woordvoerder Katrien Vangrunderbeeck. “Wij anticiperen daarop door een herbruikbare draagtas te promoten. Onze klanten krijgen de keuze bij de kassa: ze betalen 50 cent voor een herbruikbare tas, 20 cent voor een papieren zak of ze kunnen ervoor kiezen om helemaal geen tas te nemen. Elke duurzame keuze wordt beloond met spaarpunten op de getrouwheidskaart.”

 

De herbruikbare tas is beschikbaar in twee uitvoeringen: een modieuze volwassen versie en een leuk kinderdesign. Klanten reageren enthousiast, want hoewel de actie pas loopt sinds twee weken, zijn de herbruikbare tassen al bijna uitverkocht. “We hebben in eerste instantie geopteerd voor een snel leverbaar model, dat in Europa geproduceerd wordt. In een latere fase laten we een tas uit duurzame materialen ontwerpen.”

 

Met World Earth Day op 22 april en de Fashion Revolution Week van 23 tot 29 april – waarbij de vijfde verjaardag van het Rana Plaza-drama in Bangladesh wordt herdacht – staat verantwoord ondernemen in de modesector volop in de actualiteit. JBC heeft het Bangladesh-akkoord opnieuw ondertekend en plaatst ook de transparantietool in de kijker die het ontwikkelde voor de I AM-collectie. Hiermee kunnen klanten traceren waar de gekochte kledij geproduceerd werd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.