Jimmy Choo groeit als kool in Azië en vooral Japan

Jimmy Choo groeit als kool in Azië en vooral Japan

Met een jaaromzet van 317,9 miljoen pond (iets meer dan 400 miljoen euro) deed het Britse luxemerk van schoenen Jimmy Choo 7,2% beter dan in 2014, met dank aan de Aziatische markten.

Big in Japan

“Jimmy Choo doet beter dan het gemiddelde van de luxesector, ondanks de uitdagende concurrentiële omgeving”, zegt een tevreden Jimmy Choo-voorzitter Peter Harf. Het Britse luxemerk, bekend van zijn vaak extravagante schoeisel, boekte vorig jaar een operationele winst van 51 miljoen pond of zo’n 65 miljoen euro, anderhalf procent beter dan in 2014.

 

“Het bedrijf is erin geslaagd de daling van de groothandelsomzet in het eerste halfjaar succesvol te keren en zit mooi op schema om de groeiprognoses te halen in Azië en Japan, waar de merkbekendheid sterk groeit.” De ‘wholesale’-divisie zag haar omzet uiteindelijk met 1,3% stijgen bij constante wisselkoersen, het eigen retailkanaal deed er zelfs 8,7% bij om af te klokken op 207,7 miljoen pond, een slordige 260 miljoen euro.

 

Jimmy Choo zag zijn omzet (bij constante wisselkoersen) in Japan groeien met liefst 29%, een gevolg van de stijgende lokale vraag en het feit dat Chinese toeristen liever in Tokio gingen shoppen dan in Parijs (iets wat ze overigens ook bij Hermès hebben gemerkt). In de rest van Azië ging de omzet met een vijfde (+20,1%) vooruit, aangezwengeld door de opening van nieuwe winkels in China (de groep opende het voorbije jaar alles samen dertien nieuwe winkels in eigen beheer). De gevolgen van de aanslagen in Parijs, die de Chinese en Russische toeristen weghielden, werden deels goedgemaakt door de zwakkere euro, aldus nog het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top