Jimmy Choo groeit als kool in Azië en vooral Japan | RetailDetail

Jimmy Choo groeit als kool in Azië en vooral Japan

Jimmy Choo groeit als kool in Azië en vooral Japan

Met een jaaromzet van 317,9 miljoen pond (iets meer dan 400 miljoen euro) deed het Britse luxemerk van schoenen Jimmy Choo 7,2% beter dan in 2014, met dank aan de Aziatische markten.

Big in Japan

“Jimmy Choo doet beter dan het gemiddelde van de luxesector, ondanks de uitdagende concurrentiële omgeving”, zegt een tevreden Jimmy Choo-voorzitter Peter Harf. Het Britse luxemerk, bekend van zijn vaak extravagante schoeisel, boekte vorig jaar een operationele winst van 51 miljoen pond of zo’n 65 miljoen euro, anderhalf procent beter dan in 2014.

 

“Het bedrijf is erin geslaagd de daling van de groothandelsomzet in het eerste halfjaar succesvol te keren en zit mooi op schema om de groeiprognoses te halen in Azië en Japan, waar de merkbekendheid sterk groeit.” De ‘wholesale’-divisie zag haar omzet uiteindelijk met 1,3% stijgen bij constante wisselkoersen, het eigen retailkanaal deed er zelfs 8,7% bij om af te klokken op 207,7 miljoen pond, een slordige 260 miljoen euro.

 

Jimmy Choo zag zijn omzet (bij constante wisselkoersen) in Japan groeien met liefst 29%, een gevolg van de stijgende lokale vraag en het feit dat Chinese toeristen liever in Tokio gingen shoppen dan in Parijs (iets wat ze overigens ook bij Hermès hebben gemerkt). In de rest van Azië ging de omzet met een vijfde (+20,1%) vooruit, aangezwengeld door de opening van nieuwe winkels in China (de groep opende het voorbije jaar alles samen dertien nieuwe winkels in eigen beheer). De gevolgen van de aanslagen in Parijs, die de Chinese en Russische toeristen weghielden, werden deels goedgemaakt door de zwakkere euro, aldus nog het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.