Kering en Alibaba gaan samen strijd aan tegen namaak

Kering en Alibaba gaan samen strijd aan tegen namaak
Shutterstock

De Franse luxegroep Kering heeft besloten om een rechtszaak rond de verkoop van namaakproducten tegen het Chinese Alibaba te laten vallen. De twee partijen gaan voortaan samenwerken in de strijd tegen namaak.

Gezamenlijke taskforce

Kering had in 2015 in de Verenigde Staten een rechtszaak aangespannen tegen Alibaba, omdat het van mening was dat er te veel namaakproducten van merken als Saint Laurent en Gucci te vinden waren op het platform en dat Alibaba daar te weinig tegen deed. De voorbije jaren heeft Alibaba echter een aantal maatregelen genomen in de strijd tegen namaak en het heeft nu ook Kering kunnen overtuigen van de goede bedoelingen. Dat laat daarom een rechtszaak vallen en stapt mee in ‘taskforce’ tegen namaak.

 

Kering is niet het enige bedrijf dat eerder al klaagde over namaak bij Alibaba. Verschillende leden van de American Apparel & Footwear Association hadden ook al hun ongenoegen geuit en Alibaba werd zelfs een tijd op een zwarte lijst geplaatst.

 

Alibaba besloot de strijd tegen namaak op te voeren zodra het ook buiten China steeds groter werd. Het land heeft immers een kwalijke reputatie op vlak van namaak, maar die praktijken worden veel minder aanvaard in de Verenigde Staten of Europa. Oprichter Jack Ma heeft ook al aan de Chinese overheid gevraagd om strenger op te treden tegen vervalsers. Eerder ging Alibaba ook al samenwerkingen aan met merken als Adidas, Nike en luxegroep LVMH.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Back to top