Kering en Alibaba gaan samen strijd aan tegen namaak | RetailDetail

Kering en Alibaba gaan samen strijd aan tegen namaak

Kering en Alibaba gaan samen strijd aan tegen namaak
Shutterstock

De Franse luxegroep Kering heeft besloten om een rechtszaak rond de verkoop van namaakproducten tegen het Chinese Alibaba te laten vallen. De twee partijen gaan voortaan samenwerken in de strijd tegen namaak.

Gezamenlijke taskforce

Kering had in 2015 in de Verenigde Staten een rechtszaak aangespannen tegen Alibaba, omdat het van mening was dat er te veel namaakproducten van merken als Saint Laurent en Gucci te vinden waren op het platform en dat Alibaba daar te weinig tegen deed. De voorbije jaren heeft Alibaba echter een aantal maatregelen genomen in de strijd tegen namaak en het heeft nu ook Kering kunnen overtuigen van de goede bedoelingen. Dat laat daarom een rechtszaak vallen en stapt mee in ‘taskforce’ tegen namaak.

 

Kering is niet het enige bedrijf dat eerder al klaagde over namaak bij Alibaba. Verschillende leden van de American Apparel & Footwear Association hadden ook al hun ongenoegen geuit en Alibaba werd zelfs een tijd op een zwarte lijst geplaatst.

 

Alibaba besloot de strijd tegen namaak op te voeren zodra het ook buiten China steeds groter werd. Het land heeft immers een kwalijke reputatie op vlak van namaak, maar die praktijken worden veel minder aanvaard in de Verenigde Staten of Europa. Oprichter Jack Ma heeft ook al aan de Chinese overheid gevraagd om strenger op te treden tegen vervalsers. Eerder ging Alibaba ook al samenwerkingen aan met merken als Adidas, Nike en luxegroep LVMH.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Back to top