Kering geeft controle over Puma af

Kering geeft controle over Puma af
Shutterstock

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

 

Ook gedacht aan verkoop

De aandelen van Puma komen wel niet zomaar op de markt terecht, maar worden verdeeld onder een aantal investeerders van Kering. Kering heeft momenteel 86% van de aandelen in handen, maar gaat nu dus 70% verdelen. François Pinault, de oprichter van Kering, zou 29% van de aandelen in handen krijgen. 

 

Er is ook gedacht aan een complete verkoop van Puma, maar bij Kering en Puma werd er uiteindelijk anders over beslist. Volgens Puma-CEO Björn Gulden waren er heel wat geïnteresseerden in het Duitse sportmerk, maar vonden ze de huidige gang van zaken de beste oplossing. Puma kwam in 2007 in handen van Kering en heeft sindsdien een mooie opmars doorgemaakt: zo steeg de omzet in het derde kwartaal nog met 13%, onder andere dankzij de nieuwe collecties die in samenwerking met zangeres Rihanna op de markt werden gebracht. Vooral in de Verenigde Staten wist het de voorbije jaren opnieuw marktaandeel te winnen.

 

Kering is niet de enige luxegroep die de laatste tijd heeft besloten om merken die niet helemaal in het portfolio passen van de hand te doen. Zo deed LVMH onlangs nog Donna Karan van de hand en verkocht Hermes lenzenmaker Leica. Kering heeft ook nog lifestylemerk Volcomm in handen en voorlopig zijn er geen plannen om dat te verkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Back to top