Koffermerk Rimowa zet alle dealercontracten stop | RetailDetail

Koffermerk Rimowa zet alle dealercontracten stop

Koffermerk Rimowa zet alle dealercontracten stop
Shutterstock

Het koffermerk Rimowa, onderdeel van luxeconcern LVMH, heeft alle dealercontracten stopgezet. Het gaat binnenkort een volledig nieuwe procedure opstarten, waarbij slechts een deel van de dealers opnieuw een contract krijgt.

 

Nieuwe contracten

De beslissing komt er nadat LVMH heeft besloten om de verkoop van Rimowa volledig te herstructureren. Dealers zullen aan strengere eisen moeten voldoen en om met een propere lei te beginnen, werd in een eerste fase besloten om alle contracten stop te zetten. Het doel van de herstructurering is om uiteindelijk met minder dealers te gaan werken, maar om daar dan wel nauwer mee samen te werken. Waarschijnlijk wil LVMH Rimowa zo ook een exclusiever imago aanmeten.

 

De Duitse branchevereniging voor ondernemers van lederwaren bekijkt al of de beëindiging van al die contracten wettelijk wel mogelijk is, maar juridische experten zeggen dat het moeilijk is om het besluit aan te vechten, aangezien alle betrokken partijen op gelijke voet worden behandeld. LVMH heeft zo een achterpoortje gevonden om in de nabije toekomst enkel verder te gaan met de dealers waar het zelf voor kiest.

 

Ook in België en Nederland zijn een aantal dealers getroffen door de beslissing van Rimowa. Zo verliest Van Beek Lederwaren uit Zwolle na 45 jaar het contract met Rimowa. "We hopen dat we er uit komen met Rimowa over een nieuw contract”, reageert Maarten van Beek bij het Nederlandse Couturekrant. "Maar goed, dat blijft natuurlijk afwachten.”

 

In Nederland worden 27 handelaars getroffen en in België 16. Naast de dealers beschikt Rimowa in Amsterdam en Antwerpen ook nog over een eigen winkel. Rimowa is sinds oktober van 2016 in handen van LVMH.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schoenen Torfs opent eerste Waalse vestiging in Libramont

26/04/2018

Maandag 30 april opent Schoenen Torfs in Libramont zijn eerste Waalse vestiging. De schoenenketen wil op termijn vijftien winkels openen in Wallonië en lanceert daarom ook meteen haar webshop in Franstalig België.

American Apparel maakt comeback met webshop

26/04/2018

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week zijn internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.

JBC zet in op herbruikbare draagtas

26/04/2018

Moderetailer JBC wil een voorloper zijn inzake duurzaamheid: recent introduceerde de keten een nieuw draagtassenbeleid dat verantwoorde keuzes beloont. Klanten reageren enthousiast.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.