Koppelverkoop is dé trend bij begin sperperiode

Koppelverkoop is dé trend bij begin sperperiode

De Belgische modewinkels proberen het tegenvallende voorjaar enigszins goed te maken door bij het begin van de sperperiode uit te pakken met koppelaanbiedingen. "Het aantal gevallen is té opvallend om niet van een trend te spreken, een trend die overigens volledig in overeenstemming is met de wet", zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

"Twee kopen, één gratis"

De sperperiode voor kleding- en schoenenwinkels in de aanloop naar de zomersolden is vorige week van start gegaan. "Sindsdien bieden heel wat modewinkels gezamenlijke aanbiedingen, genre 'twee kopen, één gratis', aan. Dat mag, ook tijdens de sperperiode", zegt het NSZ, dat wijst op het opvallend grote aantal winkels - en niet alleen grote ketens - dat met zulke aanbiedingen uitpakt.

 

"Gezien de eerder teleurstellende verkoop en de omzetdaling met 2 procent tijdens het voorjaar is het niet verwonderlijk dat heel wat kledingzaken nu aan koppelverkoop doen in de hoop de komende weken toch nog goed te verkopen", zegt Christine Mattheeuws van het NSZ.

 

Wettelijk in orde

De zelfstandigenorganisatie kreeg de afgelopen dagen geregeld vragen over de wettelijke toelaatbaarheid van koppelverkoop en over wat nu wél en niet mag tijdens de sperperiode. Conform de wet marktpraktijken en consumentenbescherming zijn gezamenlijke aanbiedingen steeds toegelaten, zowel buiten als tijdens de sperperiode.

 

De prijsvoordelen bij een gezamenlijk aanbod worden immers gekoppeld aan de minimale afname, waardoor koppelverkoop niet aanzien wordt als een aankondiging van prijsvermindering. Alleen koppelverkoop die deel uitmaakt van een oneerlijke handelspraktijk, is niet toegelaten. Niet alleen tijdens de sperperiode, maar ook daarbuiten, waarschuwt het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Back to top