Koppelverkoop is dé trend bij begin sperperiode | RetailDetail

Koppelverkoop is dé trend bij begin sperperiode

Koppelverkoop is dé trend bij begin sperperiode

De Belgische modewinkels proberen het tegenvallende voorjaar enigszins goed te maken door bij het begin van de sperperiode uit te pakken met koppelaanbiedingen. "Het aantal gevallen is té opvallend om niet van een trend te spreken, een trend die overigens volledig in overeenstemming is met de wet", zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

"Twee kopen, één gratis"

De sperperiode voor kleding- en schoenenwinkels in de aanloop naar de zomersolden is vorige week van start gegaan. "Sindsdien bieden heel wat modewinkels gezamenlijke aanbiedingen, genre 'twee kopen, één gratis', aan. Dat mag, ook tijdens de sperperiode", zegt het NSZ, dat wijst op het opvallend grote aantal winkels - en niet alleen grote ketens - dat met zulke aanbiedingen uitpakt.

 

"Gezien de eerder teleurstellende verkoop en de omzetdaling met 2 procent tijdens het voorjaar is het niet verwonderlijk dat heel wat kledingzaken nu aan koppelverkoop doen in de hoop de komende weken toch nog goed te verkopen", zegt Christine Mattheeuws van het NSZ.

 

Wettelijk in orde

De zelfstandigenorganisatie kreeg de afgelopen dagen geregeld vragen over de wettelijke toelaatbaarheid van koppelverkoop en over wat nu wél en niet mag tijdens de sperperiode. Conform de wet marktpraktijken en consumentenbescherming zijn gezamenlijke aanbiedingen steeds toegelaten, zowel buiten als tijdens de sperperiode.

 

De prijsvoordelen bij een gezamenlijk aanbod worden immers gekoppeld aan de minimale afname, waardoor koppelverkoop niet aanzien wordt als een aankondiging van prijsvermindering. Alleen koppelverkoop die deel uitmaakt van een oneerlijke handelspraktijk, is niet toegelaten. Niet alleen tijdens de sperperiode, maar ook daarbuiten, waarschuwt het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.