Koppelverkoop is dé trend bij begin sperperiode

Koppelverkoop is dé trend bij begin sperperiode

De Belgische modewinkels proberen het tegenvallende voorjaar enigszins goed te maken door bij het begin van de sperperiode uit te pakken met koppelaanbiedingen. "Het aantal gevallen is té opvallend om niet van een trend te spreken, een trend die overigens volledig in overeenstemming is met de wet", zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

"Twee kopen, één gratis"

De sperperiode voor kleding- en schoenenwinkels in de aanloop naar de zomersolden is vorige week van start gegaan. "Sindsdien bieden heel wat modewinkels gezamenlijke aanbiedingen, genre 'twee kopen, één gratis', aan. Dat mag, ook tijdens de sperperiode", zegt het NSZ, dat wijst op het opvallend grote aantal winkels - en niet alleen grote ketens - dat met zulke aanbiedingen uitpakt.

 

"Gezien de eerder teleurstellende verkoop en de omzetdaling met 2 procent tijdens het voorjaar is het niet verwonderlijk dat heel wat kledingzaken nu aan koppelverkoop doen in de hoop de komende weken toch nog goed te verkopen", zegt Christine Mattheeuws van het NSZ.

 

Wettelijk in orde

De zelfstandigenorganisatie kreeg de afgelopen dagen geregeld vragen over de wettelijke toelaatbaarheid van koppelverkoop en over wat nu wél en niet mag tijdens de sperperiode. Conform de wet marktpraktijken en consumentenbescherming zijn gezamenlijke aanbiedingen steeds toegelaten, zowel buiten als tijdens de sperperiode.

 

De prijsvoordelen bij een gezamenlijk aanbod worden immers gekoppeld aan de minimale afname, waardoor koppelverkoop niet aanzien wordt als een aankondiging van prijsvermindering. Alleen koppelverkoop die deel uitmaakt van een oneerlijke handelspraktijk, is niet toegelaten. Niet alleen tijdens de sperperiode, maar ook daarbuiten, waarschuwt het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Back to top