Koppelverkoop is dé trend bij begin sperperiode | RetailDetail

Koppelverkoop is dé trend bij begin sperperiode

Koppelverkoop is dé trend bij begin sperperiode

De Belgische modewinkels proberen het tegenvallende voorjaar enigszins goed te maken door bij het begin van de sperperiode uit te pakken met koppelaanbiedingen. "Het aantal gevallen is té opvallend om niet van een trend te spreken, een trend die overigens volledig in overeenstemming is met de wet", zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

"Twee kopen, één gratis"

De sperperiode voor kleding- en schoenenwinkels in de aanloop naar de zomersolden is vorige week van start gegaan. "Sindsdien bieden heel wat modewinkels gezamenlijke aanbiedingen, genre 'twee kopen, één gratis', aan. Dat mag, ook tijdens de sperperiode", zegt het NSZ, dat wijst op het opvallend grote aantal winkels - en niet alleen grote ketens - dat met zulke aanbiedingen uitpakt.

 

"Gezien de eerder teleurstellende verkoop en de omzetdaling met 2 procent tijdens het voorjaar is het niet verwonderlijk dat heel wat kledingzaken nu aan koppelverkoop doen in de hoop de komende weken toch nog goed te verkopen", zegt Christine Mattheeuws van het NSZ.

 

Wettelijk in orde

De zelfstandigenorganisatie kreeg de afgelopen dagen geregeld vragen over de wettelijke toelaatbaarheid van koppelverkoop en over wat nu wél en niet mag tijdens de sperperiode. Conform de wet marktpraktijken en consumentenbescherming zijn gezamenlijke aanbiedingen steeds toegelaten, zowel buiten als tijdens de sperperiode.

 

De prijsvoordelen bij een gezamenlijk aanbod worden immers gekoppeld aan de minimale afname, waardoor koppelverkoop niet aanzien wordt als een aankondiging van prijsvermindering. Alleen koppelverkoop die deel uitmaakt van een oneerlijke handelspraktijk, is niet toegelaten. Niet alleen tijdens de sperperiode, maar ook daarbuiten, waarschuwt het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.