Koppelverkoop is dé trend bij begin sperperiode

Koppelverkoop is dé trend bij begin sperperiode

De Belgische modewinkels proberen het tegenvallende voorjaar enigszins goed te maken door bij het begin van de sperperiode uit te pakken met koppelaanbiedingen. "Het aantal gevallen is té opvallend om niet van een trend te spreken, een trend die overigens volledig in overeenstemming is met de wet", zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

"Twee kopen, één gratis"

De sperperiode voor kleding- en schoenenwinkels in de aanloop naar de zomersolden is vorige week van start gegaan. "Sindsdien bieden heel wat modewinkels gezamenlijke aanbiedingen, genre 'twee kopen, één gratis', aan. Dat mag, ook tijdens de sperperiode", zegt het NSZ, dat wijst op het opvallend grote aantal winkels - en niet alleen grote ketens - dat met zulke aanbiedingen uitpakt.

 

"Gezien de eerder teleurstellende verkoop en de omzetdaling met 2 procent tijdens het voorjaar is het niet verwonderlijk dat heel wat kledingzaken nu aan koppelverkoop doen in de hoop de komende weken toch nog goed te verkopen", zegt Christine Mattheeuws van het NSZ.

 

Wettelijk in orde

De zelfstandigenorganisatie kreeg de afgelopen dagen geregeld vragen over de wettelijke toelaatbaarheid van koppelverkoop en over wat nu wél en niet mag tijdens de sperperiode. Conform de wet marktpraktijken en consumentenbescherming zijn gezamenlijke aanbiedingen steeds toegelaten, zowel buiten als tijdens de sperperiode.

 

De prijsvoordelen bij een gezamenlijk aanbod worden immers gekoppeld aan de minimale afname, waardoor koppelverkoop niet aanzien wordt als een aankondiging van prijsvermindering. Alleen koppelverkoop die deel uitmaakt van een oneerlijke handelspraktijk, is niet toegelaten. Niet alleen tijdens de sperperiode, maar ook daarbuiten, waarschuwt het NSZ.

Tags: