Kwart minder winst voor modehuis Prada

Kwart minder winst voor modehuis Prada

Het Italiaanse modehuis Prada heeft in zijn voorbije gebroken boekjaar zijn nettowinst zien kelderen tot het laagste niveau in vijf jaar tijd.

Oplopende kosten

Prada maakte half februari al bekend dat zijn omzet in het gebroken boekjaar (tot eind januari) lichtjes zou dalen: van 3,55 naar 3,54 miljard euro. Nu blijkt uit de publicatie van de jaarresutlaten dat de nettowinst van de groep gekelderd is met ruim 27% tot een kleine 330,9 miljoen euro, het laagste niveau in vijf jaar tijd. Analisten hadden gerekend op 348 miljoen euro. De voorbije 12 kwartalen is Prada er slechts één keer in geslaagd de analistenverwachtingen te kloppen.

 

Door de dalende verkoop zag Prada, dat behalve het gelijknamige modemerk ook Miu Miu (tassen) en Church's (schoenen) in portefeuille heeft, zijn inventaris afgewerkte producten toenemen met 7,6% terwijl tegelijk de kosten voor personeel en huur oplopen als gevolg van de expansie van het netwerk van eigen winkels.

 

Chinese terugval, dure dollar en terreur

Vooral in China krijgt Prada het almaar moeilijker om zijn dure tassen, schoenen en andere luxeproducten te verkopen, door de afkoeling van de lokale economie en de niet aflatende strijd van de overheid tegen corruptie. Daardoor nam de omzet in Prada’s belangrijkste regio ‑ Asia Pacific is goed voor een derde van de groepsomzet ‑ een duik met liefst 16%.

 

Daarnaast voelde Prada ook de gevolgen van de dure dollar aan den lijve, terwijl door de terreurdreiging de rijkere toeristen wegbleven uit Europa, wat ‑ net als bij andere luxeconcerns ‑ ook een negatieve impact had op de verkoop.

 

De groep waarschuwt dat al die geopolitieke omstandigheden nog altijd aanwezig zijn en wil dan ook geen concrete prognose geven voor het lopende boekjaar. Prada zag de koers van zijn aandeel het voorbije jaar met liefst 42% kelderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top