Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox | RetailDetail

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox
Shutterstock

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

 

Winkelsluitingen

In het voorbije boekjaar daalde de omzet bij Geox met 1,8% naar 884,5 miljoen euro. Die daling was vooral te wijten aan de mindere verkoop in de eigen winkels en franchisewinkels, waar de omzet met 4,3% daalde naar 483,5 miljoen euro. In het wholesalekanaal steeg de omzet immers met 1,4% naar 401 miljoen euro.

 

Die resultaten waren wel in lijn met de verwachtingen van het bedrijf, dat bezig is met het optimaliseren van het retailnetwerk, wat gepaard gaat met een aantal winkelsluitingen. Op vergelijkbare basis bleef de omzet bij de eigen winkels dan ook vrijwel stabiel. Geox beschikt momenteel over 1.095 winkels, waarvan het er 439 zelf uitbaat. Een jaar eerder waren dat nog 1.161 winkels, waarvan 455 in eigen beheer.

 

Geox zag dan ook in vrijwel alle regio’s de omzet terugvallen: zo was er in Italië een daling van 4,7% en in de rest van West-Europa met 3,4%. In Noord-Amerika was er zelfs een terugval van 6,2%. In ‘Other Countries’ steeg de omzet met 8%, vooral dankzij sterke prestaties in Oost-Europa en China.

 

Nieuwe CEO

Naast de financiële cijfers maakte Geox ook bekend dat het een nieuwe CEO heeft gevonden. Het ontslag van huidig CEO Gregorio Borgo werd aanvaard en zal effectief zijn op 31 januari. Daarna gaat Matteo Mascazzini aan de slag: hij heeft al twintig jaar ervaring binnen de mode-industrie en was de voorbije tien jaar aan de slag bij Gucci, waar hij verschillende rollen invulde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.