Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox | RetailDetail

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox
Shutterstock

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

 

Winkelsluitingen

In het voorbije boekjaar daalde de omzet bij Geox met 1,8% naar 884,5 miljoen euro. Die daling was vooral te wijten aan de mindere verkoop in de eigen winkels en franchisewinkels, waar de omzet met 4,3% daalde naar 483,5 miljoen euro. In het wholesalekanaal steeg de omzet immers met 1,4% naar 401 miljoen euro.

 

Die resultaten waren wel in lijn met de verwachtingen van het bedrijf, dat bezig is met het optimaliseren van het retailnetwerk, wat gepaard gaat met een aantal winkelsluitingen. Op vergelijkbare basis bleef de omzet bij de eigen winkels dan ook vrijwel stabiel. Geox beschikt momenteel over 1.095 winkels, waarvan het er 439 zelf uitbaat. Een jaar eerder waren dat nog 1.161 winkels, waarvan 455 in eigen beheer.

 

Geox zag dan ook in vrijwel alle regio’s de omzet terugvallen: zo was er in Italië een daling van 4,7% en in de rest van West-Europa met 3,4%. In Noord-Amerika was er zelfs een terugval van 6,2%. In ‘Other Countries’ steeg de omzet met 8%, vooral dankzij sterke prestaties in Oost-Europa en China.

 

Nieuwe CEO

Naast de financiële cijfers maakte Geox ook bekend dat het een nieuwe CEO heeft gevonden. Het ontslag van huidig CEO Gregorio Borgo werd aanvaard en zal effectief zijn op 31 januari. Daarna gaat Matteo Mascazzini aan de slag: hij heeft al twintig jaar ervaring binnen de mode-industrie en was de voorbije tien jaar aan de slag bij Gucci, waar hij verschillende rollen invulde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.