Levi’s: “Ergste is voorbij”

Shutterstock.com

Levi Strauss & Co. zag de omzet in het eerste kwartaal gevoelig dalen als gevolg van winkelsluitingen in Europa. De jeansproducent verhoogt niettemin zijn prognoses voor het lopende jaar, in de overtuiging dat het ergste leed van de coronacrisis achter de rug ligt.

 

Minder shoppers

Levi’s boekte in de periode van december tot en met februari een omzet van 1,31 miljard dollar (1,1 miljard euro), een daling met 13% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De dubbelcijferige omzetdaling is vooral te wijten aan de aanhoudende winkelsluitingen in sommige markten. Zo zijn 4 op 10 winkels in Europa momenteel volledig gesloten, terwijl andere slechts gedeeltelijk open zijn, stelt de retailer. Maar ook in de Verenigde Staten is er beduidend minder passage in de winkelstraten.

 

De terugvallende omzet in de winkels werd gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging met een kwart van de eigen e-commerce opbrengsten. De totale online omzet, inclusief de digitale verkoop van groothandelspartners, steeg zelfs met 41%.

 

Optimisme

De nettowinst van het modebedrijf kwam uit op 142,5 miljoen dollar (120 miljoen euro) tegenover 152,7 miljoen dollar (128 miljoen euro) een jaar geleden. "Deze resultaten wijzen erop dat we als een sterker bedrijf uit de pandemie zullen komen", verklaarde CEO Chip Bergh aan CNBC. "We hebben onze eigen én de externe verwachtingen overtroffen, ondanks dat een derde van onze winkels in Europa het hele kwartaal gesloten was."

 

Levi’s gaat er van uit dat de crisis over haar hoogtepunt heen is en verhoogt zijn verwachtingen voor de eerste jaarhelft. In die perode zou de omzet moeten stijgen met 24 à 25%. CFO Harmit Singh gelooft dat de verkoop weer op het niveau van vóór de pandemie kan komen tegen het vierde kwartaal.