Levi’s profiteert van nieuwe jeanscyclus

Shutterstock.com

In het tweede kwartaal presteerde Levi’s ruim boven verwachting, geholpen door een aantrekkende vraag naar jeans in nieuwe stijlen. De modefabrikant verwacht reeds in het derde kwartaal weer op pre-pandemisch niveau te komen.

 

Winkelsluitingen in Europa

Levi’s boekte in de drie maanden tot 30 mei een omzet van 1,28 miljard dollar (1,1 miljard euro), nog steeds 3% lager dan tijdens dezelfde periode in 2019, maar wel beduidend beter dan verwacht. Analisten rekenden op een omzet van zo’n 1,21 miljard dollar (1 miljard euro). Ook de winst lag een stuk hoger dan analisten hadden vooropgesteld.

 

In de Verenigde Staten en China overtrof de verkoop zelfs het niveau van 2019, maar in Europa sputterde de motor als gevolg van aanhoudende winkelsluitingen door de gezondheidscrisis. Ongeveer een derde van de Europese winkels en 17% van de wereldwijde vestigingen, bleef tijdens het kwartaal gesloten. Momenteel is 92% van het globale winkelnetwerk weer geopend.

 

Wijde pijpen

Een nieuwe denimcyclus ligt aan de basis van de sterke resultaten. In de afgelopen maanden zijn nauwsluitende broeken uit de mode geraakt, en in plaats daarvan kiezen shoppers massaal voor loshangende, wijde pijpen en uitlopende jeans. Veel consumenten voelen de behoefte om hun garderobe volledig op te frissen, stelt het jeanslabel. “We zien duidelijke tekenen van de nieuwe denimcyclus die wordt gekenmerkt door de lossere en wijdere pasvormen. [...] “Dat stelt ons erg optimistisch over de tweede helft van dit jaar", zei CEO Chip Bergh aan CNBC.

 

Het Amerikaanse label zei ook dat het zijn groothandelsactiviteiten heeft versterkt door te investeren in relaties met belangrijke partners, zoals Nordstrom, en door winkels te verlaten die synoniem zijn met prijsverlagingen. De groothandelsomzet steeg in het voorbije kwartaal met 167% ten opzichte van een jaar eerder.

 

Voor de tweede helft van het jaar verwacht Levi's dat de omzet met 28% tot 29% zal stijgen in vergelijking met een jaar eerder, en met 4% tot 5% in vergelijking met 2019. Het bedrijf gaf geen specifieke schattingen voor het hele jaar, maar zei dat de verkoop dicht bij het niveau van 2019 zou moeten uitkomen.