Lichte omzetstijging voor Burberry

Lichte omzetstijging voor Burberry

In het eerste kwartaal van zijn boekjaar heeft het Britse modehuis Burberry zijn omzet met vier procent zien groeien. Toch spreekt het nog steeds van uitdagende marktomstandigheden, die duidelijk waren bij de dalende vergelijkbare omzet.

Minder toeristen

De detailhandelsomzet van Burberry kwam in het eerste kwartaal uit op 423 miljoen pond (500 miljoen euro), 4% meer dan vorig jaar. Bij de winkels die al meer dan een jaar geopend zijn, daalde de omzet wel met 3%.

 

Op de thuismarkt wist Burberry de verkoop de hoogte in te stuwen, maar op andere belangrijke markten als Frankrijk en Italië waren er minder goede prestaties door een dalende verkoop aan toeristen. Ook in China blijven de omstandigheden moeilijk voor het bedrijf. De online verkoop ging dan weer wel sterk de hoogte in. Vooral via mobiele toestellen dan, want de webshop van Burberry trok 60 procent meer bezoekers van mobiele toestellen.

 

Nieuwe topman

Burberry wil het komende boekjaar nog vijftien nieuwe winkels openen, maar het gaat ook even veel winkels sluiten. Het verwacht voor de eerste helft van het jaar ook een groei in de groothandelsomzet van 10% bij constante wisselkoersen. Voor het volledige jaar wil het een winst van ongeveer 90 miljoen pond (iets meer dan 100 miljoen euro) behalen.

 

Vanaf volgend jaar wordt Marco Gobbetti de nieuwe CEO bij Burberry. Hij volgt in die functie Christopher Bailey op, die zich opnieuw volledig zal focussen op het creatieve aspect bij het modebedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal

07/12/2017

In het derde kwartaal van 2017 heeft het Canadese Hudson’s Bay opnieuw fors verlies geleden. Het moederbedrijf van onder meer Saks OFF 5th zag daarnaast ook de omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Back to top