LolaLiza blijft inzetten op expansie

LolaLiza blijft inzetten op expansie

De Belgische modeketen LolaLiza opende deze maand zijn honderdste winkel in Leuven, maar de oprichters, waaronder de broers Appelstein, zijn nog niet van plan om de expansie te staken. Vooral in het buitenland zien ze nog veel ruimte.

 

Snelle groei in moeilijke sector

LolaLiza werd in 2001 opgericht door de mensen achter de modeketen Appel’s en is in de voorbije 15 jaar uitgegroeid tot een keten die kan concurreren met andere bekende Belgische modeketens. Het is bovendien opvallend dat het dat deed in de sector van de dameskleding, waar de concurrentie de voorbije jaren moordend is en heel wat ketens het moeilijk hebben. LolaLiza zag zijn jaaromzet ondertussen echter al oplopen tot 114 miljoen euro.

 

LolaLiza, dat het levenslicht zag als Lola & Liza, kwam er nadat de Appelsteins besloten om in 2001 Appel’s van de hand te doen. “In die tijd vonden we het model van Appel's niet meer up-to-date”, zegt LolaLiza-CEO Henri Appelstein aan De Tijd. “Het moest volledig vernieuwd worden, maar dat was heel moeilijk. Daarom hebben we ervoor gekozen te verkopen.” Hetzelfde jaar nog werd Lola & Liza opgericht.

 

Expansie naar buurlanden

De groei van de keten is te danken aan een aantal factoren. Zo stelt Gino Van Ossel dat de keten een succesvolle fastfashion-strategie heeft weten te installeren, terwijl het ondertussen ook nog eens een breed scala aan vrouwen weet aan te spreken. Daarnaast heeft de keten veel goedgelegen winkels, die ze zowel openen in het stadscentrum, shoppingcenters en langs drukke steenwegen. “Vandaag bevindt 40 procent van onze winkels zich in de periferie”, zegt Appelstein. “We zijn begonnen met baanwinkels, omdat we in de stadsrand veel groeipotentieel zagen.”

 

Slechts drie jaar geleden werd er besloten om een webwinkel te openen, maar ondertussen haalt die ook al evenveel omzet als de grootste winkel van de keten. Nu kijkt het bedrijf naar het buitenland en voornamelijk Nederland en Frankrijk. In Nederland heeft het momenteel vier winkels en tegen het einde van dit jaar zullen er acht zijn in Frankrijk. Ook in Duitsland zijn de eerste contacten al gelegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Back to top