LolaLiza blijft inzetten op expansie | RetailDetail

LolaLiza blijft inzetten op expansie

LolaLiza blijft inzetten op expansie

De Belgische modeketen LolaLiza opende deze maand zijn honderdste winkel in Leuven, maar de oprichters, waaronder de broers Appelstein, zijn nog niet van plan om de expansie te staken. Vooral in het buitenland zien ze nog veel ruimte.

 

Snelle groei in moeilijke sector

LolaLiza werd in 2001 opgericht door de mensen achter de modeketen Appel’s en is in de voorbije 15 jaar uitgegroeid tot een keten die kan concurreren met andere bekende Belgische modeketens. Het is bovendien opvallend dat het dat deed in de sector van de dameskleding, waar de concurrentie de voorbije jaren moordend is en heel wat ketens het moeilijk hebben. LolaLiza zag zijn jaaromzet ondertussen echter al oplopen tot 114 miljoen euro.

 

LolaLiza, dat het levenslicht zag als Lola & Liza, kwam er nadat de Appelsteins besloten om in 2001 Appel’s van de hand te doen. “In die tijd vonden we het model van Appel's niet meer up-to-date”, zegt LolaLiza-CEO Henri Appelstein aan De Tijd. “Het moest volledig vernieuwd worden, maar dat was heel moeilijk. Daarom hebben we ervoor gekozen te verkopen.” Hetzelfde jaar nog werd Lola & Liza opgericht.

 

Expansie naar buurlanden

De groei van de keten is te danken aan een aantal factoren. Zo stelt Gino Van Ossel dat de keten een succesvolle fastfashion-strategie heeft weten te installeren, terwijl het ondertussen ook nog eens een breed scala aan vrouwen weet aan te spreken. Daarnaast heeft de keten veel goedgelegen winkels, die ze zowel openen in het stadscentrum, shoppingcenters en langs drukke steenwegen. “Vandaag bevindt 40 procent van onze winkels zich in de periferie”, zegt Appelstein. “We zijn begonnen met baanwinkels, omdat we in de stadsrand veel groeipotentieel zagen.”

 

Slechts drie jaar geleden werd er besloten om een webwinkel te openen, maar ondertussen haalt die ook al evenveel omzet als de grootste winkel van de keten. Nu kijkt het bedrijf naar het buitenland en voornamelijk Nederland en Frankrijk. In Nederland heeft het momenteel vier winkels en tegen het einde van dit jaar zullen er acht zijn in Frankrijk. Ook in Duitsland zijn de eerste contacten al gelegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

Back to top