Luxejuwelen vinden stilaan weg naar e-commerce | RetailDetail

Luxejuwelen vinden stilaan weg naar e-commerce

Luxejuwelen vinden stilaan weg naar e-commerce
Shutterstock

Merken van luxejuwelen en -horloges hebben lang hun neus opgetrokken voor online verkoop, zowel via eigen webshops als bij externe partijen, maar nu lijken ze toch hun kar te keren. Ze zien er immers nog een grote groeimarge in, die offline veel kleiner is.

Namaak

Momenteel halen luxemerken ongeveer 9% van hun omzet online, maar bij juwelen en horloges is dat slechts 4 tot 4,5%. Vooral bij luxehorloges ligt het aandeel van de online verkoop bijzonder laag. Die terughoudendheid heeft een aantal oorzaken: zo denken nog heel wat bedrijven dat klanten geen dure spullen zullen kopen als ze die niet eerst van nabij kunnen bekijken. Daarnaast is er nog steeds veel vrees over namaak en zijn de luxemerken niet te vinden voor online verkopers die overtollige producten opkopen bij officiële dealers en die dan tegen een lagere prijs verkopen, omdat het de waarde van het merk omlaaghaalt.

 

Er zijn bovendien ook maar heel weinig horlogemakers die veel rechtstreeks aan de consument verkopen, waardoor online verkoop ook minder interessant is. Het Britse Bremont was het eerste grote horlogemerk dat in 2013 met de verkoop via Net-a-Porter begon en ook daar heeft de discussie eerst lang gewoed. “Er komt echter een moment waarop je de klant moet geven wat hij wil en als die rechtstreeks bij je online wil kopen, dan moet je dat aanbieden. Ik denk dat veel merken traag die kant op zullen gaan”, zei medeoprichter Giles English aan Business of Fashion.

 

Een wereldbekend merk als Rolex verkoopt bijvoorbeeld nog steeds niet online, maar Richemont daarentegen is een belangrijke drijvende kracht in de verkoop van dure juwelen en horloges via webshops. Dat bedrijf is niet enkel de eigenaar van een aantal bekende merken, maar tevens de grootste investeerder in Yoox Net-a-Porter, dat tegen 2020 100 miljoen euro omzet wil halen uit de verkoop van luxejuwelen en -horloges.

 

20 procent tegen 2025

Juwelenmakers hebben sneller dan de horlogemerken de online markt gevonden: Cartier verkoopt al sinds 2010 online en Tiffany zelfs al sinds 2000. De voorbije jaren is het online aandeel bij die laatste wel gestagneerd rond 6%. “We zien dat steeds meer van onze klanten hun weg online beginnen, maar dat ze uiteindelijk toch naar de winkel komen voor de luxe-ervaring en de begeleiding van een verkoper”, zegt vicepresident Philippe Galtié daarover. Om op die trend in te spelen beginnen een aantal merken nu wel hun prijzen online te tonen en geven ze aan bij welke winkels de producten in stock zijn.

 

De kans is wel groot dat heel wat dure merken nooit online zullen verkopen, maar volgens Rene Weber van de Zwitserse Vontobel bank kan tegen 2025 e-commerce goed zijn voor 20% van de omzet bij luxemerken van juwelen en horloges.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.