Luxeretailer Yoox Net-A-Porter blijft op koers ondanks winstval | RetailDetail

Luxeretailer Yoox Net-A-Porter blijft op koers ondanks winstval

Luxeretailer Yoox Net-A-Porter blijft op koers ondanks winstval
Foto: Casimiro PT / Shutterstock.com

Online luxeretailer Yoox Net-A-Porter presenteert groeiende verkopen in het Midden-Oosten in 2017, maar ziet de winst een flinke tik krijgen. Toch verwacht de moderetailer zijn vijfjarendoelstelling te behalen.

 

Positieve groei in alle kernmarkten en -activiteiten

De resultaten van 2017 en de prognose voor 2018 bevestigen Yoox Net-A-Porter in zijn verwachtingen tot het jaar 2020. Het zal niet alleen de vooropgezette doelstellingen halen, maar denkt dit jaar ook de winstmarge met 30 tot 70 basispunten naar boven bij te kunnen stellen. Dat zegt CEO Federico Marchetti aan Reuters.

 

Yoox Net-A-Porter zag de omzet in het voorbije jaar met 17% groeien tot 2,1 miljard euro. Het EBITDA steeg van 143,4 miljoen euro naar 156,5 miljoen euro, wat de groep van modewebshops ertoe brengt ook een toenemende brutomarge te verwachten in 2018. In alle kernmarkten en -activiteiten ziet het bedrijf namelijk een positieve groeitrend. Vooral in het Midden-Oosten boerde de online luxeretailer goed.

 

De nettowinst kreeg nochtans rake klappen: door negatieve wisselkoerseffecten viel de nettowinst liefst 49% terug: van 33,9 miljoen euro in 2016 naar 17,3 miljoen euro vorig jaar. Toch is topman Marchetti ervan overtuigd dat het bedrijf de omzet tegen 2020 – mits constante wisselkoersen – met 17 tot 20% kan laten stijgen en ook de winstmarge binnen de voorziene vork van 11 à 13% zal vallen, zij het aan de lage kant van die vork.

 

Meer dan helft aankopen via smartphone

In de toekomst wil Yoox Net-A-Porter, dat dit jaar in handen komt van luxehorlogemaker Richemont, nog meer gaan inzetten op mobiele shoppers en op luxeproducten als horloges en juwelen: “We investeren meer geld in het upgraden en herontwerpen van onze apps en we zullen maand na maand blijven groeien in mobiele verkopen”, aldus Marchetti.

 

Voor het eerst werd in 2017 meer dan de helft van alle aankopen via de smartphone gerealiseerd. Yoox Net-A-Porter ziet verkoop via apps dan ook als een kernelement in zijn strategie. De online modegroep heeft vandaag 3,1 miljoen actieve klanten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.