LVMH geeft ‘deadstock’ tweede leven

LVMH

LVMH heeft gisteren Nona Source gelanceerd, een online platform dat ongebruikte voorraden stof en leder van de modelabels van het concern verkoopt met grote kortingen.

 

Primeur in luxesector

Het circulaire project, dat naar eigen zeggen uniek is in de luxesector, is intern ontwikkeld door enkele medewerkers van LVMH. Onder hen Romain Brabo, voormalig inkoper van stoffen bij Givenchy: hij zocht een oplossing voor de vele 'dode voorraden', die hij vanuit zijn functie overal tegenkwam. En dat terwijl vele (jonge) ontwerpers constant op zoek zijn naar mooie stoffen om hun collecties te maken, maar vaak de middelen niet hebben om ze te kopen.

 

Het concept is erg eenvoudig, verduidelijkt Marie Falguera, voormalig CSR manager bij Kenzo: "We kopen overschotten van de modehuizen en zetten ze na taxatie weer te koop tegen concurrerende prijzen", zegt ze aan Vogue Business. De korting kan oplopen tot 70% ten opzicht van de oorspronkelijke groothandelsprijs. Nona Source is een B2B-platform dat openstaat voor alle merken, inclusief onafhankelijke ontwerpers, LVMH-huizen en concurrenten.

 

Het nieuwe platform is gisteren gestart met 500 verschillende stoffen, allemaal afkomstig van één modehuis binnen de groep. Die naam wordt evenwel niet bekendgemaakt. Verder verkoopt Nona Source ook geen rollen stof voorzien van een logo: die worden in samenwerking met een afvalspecialist afgevoerd en gerecycleerd.

 

Stigma

Binnen de mode-industrie is deadstock een enorm probleem. Gemiddeld gesproken gaat het om zo’n 15% van de wereldwijde productie, goed voor een verlies van 152 miljard dollar (125 miljard euro) per jaar. Van oudsher rust er echter een stigma op, omdat merken vrezen dat alleen al het bestaan ervan wijst op slecht management of slechte commerciële besluitvorming.

 

Stephanie Benedetto, CEO van Queen of Raw, een ander platform voor textieloverschotten, juicht het initiatief en de openheid van LVMH dan ook toe: "Iedereen heeft dit afval. Het is inherent aan het modeproductiesysteem, althans de manier waarop het historisch werd gedaan. Maar nu staan we op een kantelpunt waar we beter met ons afval kunnen omgaan en er geld mee kunnen besparen."

 

Nona Source wil het aanbod in de toekomst uitbreiden naar andere materialen. "We willen een platform zijn van creatieve middelen in de breedste zin van het woord", zegt Brabo. Hij denkt onder meer aan knopen, strepen, ritsen en draadklosjes. "We zouden het geweldig vinden als een ontwerper een collectie zou maken die voor 100% bestaat uit dode voorraden afkomstig van Nona Source", besluit hij.