LVMH sluit jaar sterk af | RetailDetail

LVMH sluit jaar sterk af

LVMH sluit jaar sterk af
Shutterstock

De Franse luxegroep LVMH heeft het jaar 2017 sterk afgesloten: voor het volledige boekjaar steeg de omzet met 13%, vooral gedreven door sterkere prestaties in China. De modetak van het bedrijf groeide zelfs met 21%.

 

Grote vraag naar Louis Vuitton

De omzet van LVMH, het moederbedrijf van luxemerken zoals Louis Vuitton en Dior, kwam in het jaar 2017 uit op 42,64 miljard euro, tegenover 37,6 miljard euro een jaar eerder. De grootste groeier was het modesegment, waar de omzet dankzij een uitstekende prestatie van Louis Vuitton met 21% steeg naar 15,5 miljard euro.

 

Ook de andere takken van de groep presteerden sterk: zo werd er 12% meer parfum en cosmetica verkocht, 10% meer horloges en juwelen en 5% meer wijn en sterkedrank. Ook de kerstperiode was bijzonder succesvol voor LVMH, met een omzetstijging van 24% in december van vorig jaar.

 

Recordjaar

Die knappe cijfers leverden LVMH ook een aardige winst op: de operationele winst steeg met 18% naar 8,3 miljard euro, terwijl de nettowinst zelfs met 29% steeg naar 5,1 miljard euro. “LVMH heeft opnieuw een recordjaar gehad. De uitstekende prestatie, waar al onze afdelingen aan bijdroegen, is deels te danken aan een opverende economie, maar komt er toch vooral dankzij de kracht van onze merken en hun vermogen om zich telkens heruit te vinden”, zei CEO Bernard Arnault trots.

 

Ook voor 2018 is LVMH voorzichtig optimistisch. Het verwacht nog steeds groei, maar vermoedt dat het moeilijk wordt om de groeicijfers van 2017 te evenaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.