LVMH vergroot belang in schoenenmerk Tod’s

Sorbis / Shutterstock.com

LVMH verhoogt zijn belang in het Italiaanse modebedrijf Tod's. De lederwarenproducent heeft het financieel moeilijk en noemt de zet “vriendschappelijke steun”.

 

Twintig jaar vriendschap

De transactie versterkt “de twintigjarige vriendschap tussen de families Arnault en Della Valle”, aldus Tod’s in een persmededeling. De oprichter en voorzitter van het merk, Diego Della Valle, is sinds 2002 inderdaad ook lid van de raad van bestuur bij LVMH.


De prijs die LVMH is overeengekomen voor de aankoop van het belang is 33,10 euro per aandeel, 10% minder dan de huidige de aandelenkoers. Na de transactie, die naar verwachting op 28 april zal doorgaan, zal Diego Della Valle zelf nog 63,64% van de aandelen in handen hebben.

 

Poging tot verjonging

Voorheen had LVMH, eigendom van de Franse multimiljardair Bernard Arnault, al een belang van 3,2% in Tod's. Daar komt nu nog eens 6,8% bij, om op een ronde 10% uit te komen. Volgens Reuters zou het daar voorlopig ook bij blijven, al gaan veel stemmen op rond een overname. LVMH, dat al meer dan 70 merken bezit, heeft echter pas de overname van Amerikaanse juweliersketen Tiffany & Co afgerond en zegt zich momenteel daarop te willen concentreren.


Tod’s is sterker getroffen door de coronacrisis dan de meeste van zijn concurrenten: de verkoop is er vorig jaar met bijna een derde gedaald, en dat is al het vijfde jaar van omzetdalingen op rij. De lederwarengroep, vooral bekend om zijn schoenen, lanceerde eind 2017 nochtans een nieuwe strategie om het merk te vernieuwen en jongere consumenten te lokken. Eerder deze maand trad de Italiaanse influencer Chiara Ferragni toe tot de raad van bestuur, in een poging om het imago te verjongen.