Mamado uit Roeselare: “Niet buitenkomen is grootste valkuil”

Alles voor mama’s in spe en nieuwe mama’s, dat is Mamado in Roeselare. Hoewel Mamado nog een jonge zaak is – ondertussen een peuter van 3,5 jaar oud – viel de winkel al in de prijzen. Op 18 maart volgt Lies Roelens de inspiratietour voor handelaars.

 

Eerste borstvoedingswinkel van West-Vlaanderen

“Het is het typische verhaal van als consument een tekort te ontdekken en het dan zelf te gaan invullen. Bij de geboorte van mijn eerste zoontje zocht ik tevergeefs een plek waar je leuke borstvoedingskledij kan kopen. In grote steden elders in het land zag ik dat het bestond, maar nergens in de buurt”, legt oprichtster Lies Roelens uit. 


Zo ontstond de eerste borstvoedingswinkel van West-Vlaanderen, die in 2016 ook meteen de Roeselare Award won. Het is immers meer dan een winkel: Mamado biedt een plekje in de stad waar jonge moeders in een rustige, afgeschermde ruimte borstvoeding kunnen geven. “Die ruimte wordt heel vaak gebruikt! Het is niet evident voor mama's om je op je gemak te voelen om te voeden in het openbaar, zeker bij je eerste kindje. Quasi al onze klanten komen weleens langs.”


Niet zomaar een winkel dus, maar echt een servicepunt voor mama’s. Dat bewijst ook de borstvoedingscaravan die Lies Roelens lanceerde voor op events en festivals. Ouders kunnen er terecht om hun kindje te verversen en borstvoeding te geven, en ondertussen is het natuurlijk promo voor de winkel. 

 

Kersverse webshop vergroot het bereik

In de winkel zelf worden bovendien regelmatig infosessies gegeven en sinds december heeft Mamado een webshop. “We zijn echt een gespecialiseerde zaak waar enorm veel kennis zit. Infosessies zijn een manier om dat naar buiten te brengen. We zien het als onze taak om mensen te informeren”, aldus Roelens.


Nog voor de webshop stuurde de onderneemster al wekelijks pakjes op. Daarom leek de webshop een logische volgende stap. “Hij is nog niet 100% klaar en draait momenteel nog wat proef, maar ik verschiet nu al van het bereik. Mensen komen toch al van ver op de webshop. Het is enorm veel werk, maar duidelijk wel belangrijk. Ik zie het ook een beetje als een catalogus: iedereen die nu in de winkel komt, heeft toch al eens online gekeken.”

 

Inspiratietour in Antwerpen: “Mee blijven is noodzakelijk”

Lies Roelens volgt mee de inspiratietour voor handelaars die RetailDetail op meerdere data samen met Unizo en Proximus organiseert, omdat ze heel nieuwsgierig is naar hoe je als kleine zelfstandige om kunt gaan en het beste kunt maken van de digitale wereld. Op 18 maart neemt ze samen met andere ondernemers uit West-Vlaanderen de bus naar Antwerpen voor een rondleiding langs inspirerende tools en winkelconcepten.


“Vroeger kwam ik vaker in grote steden om te shoppen en inspiratie op te doen. Nu ben ik zo druk bezig met de winkel, dat ik meestal de hele dag tussen deze vier muren blijf zitten. Ik heb even getwijfeld omdat het een dag weg van de zaak betekent, maar als je er de hele dag inzit, is het moeilijk om jezelf kritisch te bekijken. Omdat de sector zo snel evolueert, is niet meer buitenkomen misschien wel de grootste valkuil.”


Mamado is gestart uit liefde voor het vak in een sector in volle verandering, dus constant bijleren en veel “trial & error” is de boodschap, merkt de onderneemster. “Ik voel me zeker geen topondernemer, we doen nog heel veel op het gevoel. Maar het is noodzakelijk om mee te blijven, zeker in mijn branche waar ik ouder word maar mijn klanten jong blijven. Instagram bestond bijvoorbeeld amper toen ik startte, nu is social media ontzettend belangrijk. Als je er niet actief bent, is het alsof je niet bestaat! Ook daar moet je in je planning rekening mee houden en geruime tijd voor uittrekken.”

 

Vanuit elke provincie organiseren RetailDetail, Unizo en Proximus een unieke inspiratietour voor handelaars, specifiek op maat van zelfstandige ondernemers. Ontdek het programma snel op proximus.be/retailtour. Opgelet: Er zijn nog maar enkele plaatsen beschikbaar.