Michael Kors wint strijd om Jimmy Choo | RetailDetail

Michael Kors wint strijd om Jimmy Choo

Michael Kors wint strijd om Jimmy Choo
Shutterstock

Schoenenmerk Jimmy Choo heeft een nieuwe eigenaar en het is modebedrijf Michael Kors geworden. Dat telt een bedrag van 896 miljoen pond (1 miljard euro) neer voor de overname van het luxemerk.

1 miljard euro

Jimmy Choo werd in april in de etalage geplaatst door eigenaar JAB Luxury. Toen werd er al snel gesproken van een overnamebedrag van minstens 1 miljard euro. Naast Michael Kors toonde ook het Chinese private-equitybedrijf Hony Capital interesse in een overname.

 

De overname komt op een moment waarin Michael Kors zelf niet al te best presteert. De voorbije kwartalen daalden de omzetten in de eigen winkels en werd er besloten om van ongeveer 125 winkels de deuren te sluiten. Daarnaast wordt er wel uitgebreid naar mannenmode en wordt er ook meer geïnvesteerd in de online verkoop.

 

Met Jimmy Choo, dat naast schoenen ook parfums, cosmetica en verschillende accessoires verkoopt, lijft het een bedrijf binnen dat wel opnieuw op het juiste pad is. Na een succesperiode in de jaren ’90 daalde de verkoop op de belangrijke Aziatische markt de voorbije jaren wel, maar dankzij de brexit en de dalende waarde van het pond, waardoor de schoenen in het buitenland minder duur waren en dus beter verkochten, steeg de winst in 2016 wel met bijna 15 procent naar 364 miljoen pond (407 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.