Michael Kors wint strijd om Jimmy Choo

Michael Kors wint strijd om Jimmy Choo

Schoenenmerk Jimmy Choo heeft een nieuwe eigenaar en het is modebedrijf Michael Kors geworden. Dat telt een bedrag van 896 miljoen pond (1 miljard euro) neer voor de overname van het luxemerk.

1 miljard euro

Jimmy Choo werd in april in de etalage geplaatst door eigenaar JAB Luxury. Toen werd er al snel gesproken van een overnamebedrag van minstens 1 miljard euro. Naast Michael Kors toonde ook het Chinese private-equitybedrijf Hony Capital interesse in een overname.

 

De overname komt op een moment waarin Michael Kors zelf niet al te best presteert. De voorbije kwartalen daalden de omzetten in de eigen winkels en werd er besloten om van ongeveer 125 winkels de deuren te sluiten. Daarnaast wordt er wel uitgebreid naar mannenmode en wordt er ook meer geïnvesteerd in de online verkoop.

 

Met Jimmy Choo, dat naast schoenen ook parfums, cosmetica en verschillende accessoires verkoopt, lijft het een bedrijf binnen dat wel opnieuw op het juiste pad is. Na een succesperiode in de jaren ’90 daalde de verkoop op de belangrijke Aziatische markt de voorbije jaren wel, maar dankzij de brexit en de dalende waarde van het pond, waardoor de schoenen in het buitenland minder duur waren en dus beter verkochten, steeg de winst in 2016 wel met bijna 15 procent naar 364 miljoen pond (407 miljoen euro).