Michael Kors wint strijd om Jimmy Choo | RetailDetail

Michael Kors wint strijd om Jimmy Choo

Michael Kors wint strijd om Jimmy Choo
Shutterstock

Schoenenmerk Jimmy Choo heeft een nieuwe eigenaar en het is modebedrijf Michael Kors geworden. Dat telt een bedrag van 896 miljoen pond (1 miljard euro) neer voor de overname van het luxemerk.

1 miljard euro

Jimmy Choo werd in april in de etalage geplaatst door eigenaar JAB Luxury. Toen werd er al snel gesproken van een overnamebedrag van minstens 1 miljard euro. Naast Michael Kors toonde ook het Chinese private-equitybedrijf Hony Capital interesse in een overname.

 

De overname komt op een moment waarin Michael Kors zelf niet al te best presteert. De voorbije kwartalen daalden de omzetten in de eigen winkels en werd er besloten om van ongeveer 125 winkels de deuren te sluiten. Daarnaast wordt er wel uitgebreid naar mannenmode en wordt er ook meer geïnvesteerd in de online verkoop.

 

Met Jimmy Choo, dat naast schoenen ook parfums, cosmetica en verschillende accessoires verkoopt, lijft het een bedrijf binnen dat wel opnieuw op het juiste pad is. Na een succesperiode in de jaren ’90 daalde de verkoop op de belangrijke Aziatische markt de voorbije jaren wel, maar dankzij de brexit en de dalende waarde van het pond, waardoor de schoenen in het buitenland minder duur waren en dus beter verkochten, steeg de winst in 2016 wel met bijna 15 procent naar 364 miljoen pond (407 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

12/04/2018

De Nederlandse brillenketen Hans Anders heeft zijn omzet vorig jaar met 6% opgeschroefd tot 203,7 miljoen euro. De optiekketen kondigt tegelijk aan zich terug te trekken uit de Franse markt.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.