Flinke boete voor Hema in geschil met Levi’s

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s
Shutterstock

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

 

220.000 spijkerbroeken verkocht

Fans van het merk weten het: jeans van Levi’s zijn niet alleen te herkennen aan het rode vlagje maar ook en vooral aan het gebogen V-vormige stiksel op de achterzakken. Toen de Nederlandse winkelketen Hema uitpakte met een wel heel erg gelijkend motiefje, stapte Levi Strauss & Co naar de Brusselse rechtbank van Koophandel. Dat gebeurde al in november 2015.

 

Deze week oordeelde de rechter dat er inderdaad sprake was van een inbreuk op het door Levi’s gedeponeerde beeldmerk: de rechter wees op de “hoge mate van visuele overeenkomst” en aangezien het merk Levi’s grote bekendheid geniet, achtte de rechter de bedoelingen duidelijk.

 

Hij veroordeelde Hema tot een schadevergoeding van 20 euro per broek. Aangezien de keten er in de Benelux ruim 220.000 exemplaren van verkocht, moet Hema liefst 4.432.060 euro ophoesten. In een reactie stelt Hema dat er nog juridische procedures lopen: zo lang wil de keten geen commentaar geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.