Minder klanten en dus minder omzet voor H&M | RetailDetail

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M
Shutterstock

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Grootste daling in tien jaar

H&M is zelf bijzonder ontevreden met de resultaten en wijst naar zwakke prestaties van de fysieke winkels. Het lijkt er dus op dat ook de Zweedse groep te kampen heeft met de steeds oprukkende concurrentie van het internet. Online waren de resultaten bij H&M wel naar behoren.

 

De totale omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 58,5 miljard Zweedse kroon (5,9 miljard euro), een daling van 4 procent ten opzichte van een jaar eerder en de grootste daling in meer dan tien jaar. Om te reageren op de veranderende marktomstandigheden gaat H&M daarom de veranderingen binnen de structuur van het bedrijf versneld doorvoeren.

 

Alibaba

Dat wil onder andere zeggen dat de fysieke en digitale winkels nog sterker met elkaar gelinkt zullen worden. Er zullen ook meer winkels de deuren sluiten, terwijl er daarnaast ook minder nieuwe vestigingen worden geopend. De exacte invulling van die plannen worden begin volgend jaar bekend gemaakt.

 

De Zweedse groep maakte vandaag ook bekend dat de samenwerking met het Chinese Alibaba verder wordt uitgebreid. Het merk Monki was al langer te vinden op het platform Tmall, maar daar komen nu ook H&M en H&M Home bij. Er zijn ook al gesprekken aan de gang om alle andere merken van H&M ook naar Tmall te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.