Minder klanten en dus minder omzet voor H&M | RetailDetail

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M
Shutterstock

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Grootste daling in tien jaar

H&M is zelf bijzonder ontevreden met de resultaten en wijst naar zwakke prestaties van de fysieke winkels. Het lijkt er dus op dat ook de Zweedse groep te kampen heeft met de steeds oprukkende concurrentie van het internet. Online waren de resultaten bij H&M wel naar behoren.

 

De totale omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 58,5 miljard Zweedse kroon (5,9 miljard euro), een daling van 4 procent ten opzichte van een jaar eerder en de grootste daling in meer dan tien jaar. Om te reageren op de veranderende marktomstandigheden gaat H&M daarom de veranderingen binnen de structuur van het bedrijf versneld doorvoeren.

 

Alibaba

Dat wil onder andere zeggen dat de fysieke en digitale winkels nog sterker met elkaar gelinkt zullen worden. Er zullen ook meer winkels de deuren sluiten, terwijl er daarnaast ook minder nieuwe vestigingen worden geopend. De exacte invulling van die plannen worden begin volgend jaar bekend gemaakt.

 

De Zweedse groep maakte vandaag ook bekend dat de samenwerking met het Chinese Alibaba verder wordt uitgebreid. Het merk Monki was al langer te vinden op het platform Tmall, maar daar komen nu ook H&M en H&M Home bij. Er zijn ook al gesprekken aan de gang om alle andere merken van H&M ook naar Tmall te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.