Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M
Shutterstock

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Grootste daling in tien jaar

H&M is zelf bijzonder ontevreden met de resultaten en wijst naar zwakke prestaties van de fysieke winkels. Het lijkt er dus op dat ook de Zweedse groep te kampen heeft met de steeds oprukkende concurrentie van het internet. Online waren de resultaten bij H&M wel naar behoren.

 

De totale omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 58,5 miljard Zweedse kroon (5,9 miljard euro), een daling van 4 procent ten opzichte van een jaar eerder en de grootste daling in meer dan tien jaar. Om te reageren op de veranderende marktomstandigheden gaat H&M daarom de veranderingen binnen de structuur van het bedrijf versneld doorvoeren.

 

Alibaba

Dat wil onder andere zeggen dat de fysieke en digitale winkels nog sterker met elkaar gelinkt zullen worden. Er zullen ook meer winkels de deuren sluiten, terwijl er daarnaast ook minder nieuwe vestigingen worden geopend. De exacte invulling van die plannen worden begin volgend jaar bekend gemaakt.

 

De Zweedse groep maakte vandaag ook bekend dat de samenwerking met het Chinese Alibaba verder wordt uitgebreid. Het merk Monki was al langer te vinden op het platform Tmall, maar daar komen nu ook H&M en H&M Home bij. Er zijn ook al gesprekken aan de gang om alle andere merken van H&M ook naar Tmall te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top