Modeontwerpster Sonia Rykiel overleden

Modeontwerpster Sonia Rykiel overleden

Modeontwerpster Sonia Rykiel overleden

De Franse modeontwerpster Sonia Rykiel is op 86-jarige leeftijd overleden. Rykiel stond bekend als de koningin van het breigoed en leed al een tijdje aan de ziekte van Parkinson.

Groot succes in jaren ‘60

Sonia Rykiel werd in 1930 geboren in Parijs en brak als modeontwerpster door met haar Poor Boy Sweater in 1962. Al snel werd haar kleding gedragen door bekende sterren uit die tijd, zoals Françoise Hardy, Brigitte Bardot en Audrey Hepburn.

 

De eerste winkel met de collectie van Rykiel opende in 1968 zijn deuren in Parijs en later werden de collecties uitgebreid met mannen- en kinderkleding, accessoires en parfums. In 2012 maakte Rykiel bekend dat ze al 15 jaar leed aan de ziekte van Parkinson en dat ze de ziekte geheim had gehouden, zolang de symptomen niet te opvallend waren.

 

Het mode-imperium van Sonia Rykiel wordt momenteel geleid door haar dochter Nathalie Rykiel. In 2009 ontwierp ze nog een exclusieve lingeriecollectie voor de Zweedse modeketen H&M.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.