Moderetailers falen op Facebook

Moderetailers falen op Facebook

Moderetailers benutten hun aanwezigheid op sociale media onvoldoende. Dat blijkt uit een onderzoek bij 50 mode- en schoenretailers in het VK. Zelfs simpele contactinformatie ontbreekt vaak. 

 

Gemiste kansen

Op 28 van de 50 onderzochte Facebookpagina’s kunnen bezoekers geen informatie vinden over de klantendienst. 18 pagina’s lieten na te antwoorden op een klantenvraag. 11 van de bezochte pagina’s bevatten geen ‘call to action'-buttons, zoals ‘Contacteer ons’ of ‘Shop nu’. Zo verspelen ze kansen om shoppers aan te trekken. 


“Wanneer een shopper leuke kledij in de etalage ziet hangen, dan wil ze kunnen binnenkomen en het stuk meteen kopen. Dat begrijpen retailers heel goed. Maar op Facebook volgen ze niet dezelfde redenering”, zegt Amada Haxton, Social Media Consultant bij Practicology, die het rapport opstelde.

 

Cruciaal onderdeel van klantenservice

“Erger nog, ze geven klanten wel de mogelijkheid om een bericht te sturen, maar ze antwoorden vaak niet. Dat is alsof een medewerker in de winkel zou weigeren te antwoorden op een vraag van een shopper.”


Retailers moeten sociale media zien als een cruciaal onderdeel van de klantservicestrategie, adviseert ze. De beelden op de homepage moeten in lijn zijn met het seizoen en de lopende promoties. Op vragen van klanten zou binnen de 24 uur een antwoord moeten komen. Maak het persoonlijk: spreek klanten aan met hun naam, en teken met de naam van de medewerker.  


Het rapport, met beste praktijen en tien adviezen voor moderetailers, is hier te downloaden

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top