Moderetailers falen op Facebook | RetailDetail

Moderetailers falen op Facebook

Moderetailers falen op Facebook

Moderetailers benutten hun aanwezigheid op sociale media onvoldoende. Dat blijkt uit een onderzoek bij 50 mode- en schoenretailers in het VK. Zelfs simpele contactinformatie ontbreekt vaak. 

 

Gemiste kansen

Op 28 van de 50 onderzochte Facebookpagina’s kunnen bezoekers geen informatie vinden over de klantendienst. 18 pagina’s lieten na te antwoorden op een klantenvraag. 11 van de bezochte pagina’s bevatten geen ‘call to action'-buttons, zoals ‘Contacteer ons’ of ‘Shop nu’. Zo verspelen ze kansen om shoppers aan te trekken. 


“Wanneer een shopper leuke kledij in de etalage ziet hangen, dan wil ze kunnen binnenkomen en het stuk meteen kopen. Dat begrijpen retailers heel goed. Maar op Facebook volgen ze niet dezelfde redenering”, zegt Amada Haxton, Social Media Consultant bij Practicology, die het rapport opstelde.

 

Cruciaal onderdeel van klantenservice

“Erger nog, ze geven klanten wel de mogelijkheid om een bericht te sturen, maar ze antwoorden vaak niet. Dat is alsof een medewerker in de winkel zou weigeren te antwoorden op een vraag van een shopper.”


Retailers moeten sociale media zien als een cruciaal onderdeel van de klantservicestrategie, adviseert ze. De beelden op de homepage moeten in lijn zijn met het seizoen en de lopende promoties. Op vragen van klanten zou binnen de 24 uur een antwoord moeten komen. Maak het persoonlijk: spreek klanten aan met hun naam, en teken met de naam van de medewerker.  


Het rapport, met beste praktijen en tien adviezen voor moderetailers, is hier te downloaden

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.