Moderetailers falen op Facebook

Moderetailers falen op Facebook

Moderetailers benutten hun aanwezigheid op sociale media onvoldoende. Dat blijkt uit een onderzoek bij 50 mode- en schoenretailers in het VK. Zelfs simpele contactinformatie ontbreekt vaak. 

 

Gemiste kansen

Op 28 van de 50 onderzochte Facebookpagina’s kunnen bezoekers geen informatie vinden over de klantendienst. 18 pagina’s lieten na te antwoorden op een klantenvraag. 11 van de bezochte pagina’s bevatten geen ‘call to action'-buttons, zoals ‘Contacteer ons’ of ‘Shop nu’. Zo verspelen ze kansen om shoppers aan te trekken. 


“Wanneer een shopper leuke kledij in de etalage ziet hangen, dan wil ze kunnen binnenkomen en het stuk meteen kopen. Dat begrijpen retailers heel goed. Maar op Facebook volgen ze niet dezelfde redenering”, zegt Amada Haxton, Social Media Consultant bij Practicology, die het rapport opstelde.

 

Cruciaal onderdeel van klantenservice

“Erger nog, ze geven klanten wel de mogelijkheid om een bericht te sturen, maar ze antwoorden vaak niet. Dat is alsof een medewerker in de winkel zou weigeren te antwoorden op een vraag van een shopper.”


Retailers moeten sociale media zien als een cruciaal onderdeel van de klantservicestrategie, adviseert ze. De beelden op de homepage moeten in lijn zijn met het seizoen en de lopende promoties. Op vragen van klanten zou binnen de 24 uur een antwoord moeten komen. Maak het persoonlijk: spreek klanten aan met hun naam, en teken met de naam van de medewerker.  


Het rapport, met beste praktijen en tien adviezen voor moderetailers, is hier te downloaden

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

United Brands toont nieuw winkelconcept in Oud-Turnhout

23/10/2017

Sportketen United Brands heeft zijn vestiging in Oud-Turnhout compleet vernieuwd, met de focus op beleving en op digitalisering. Dorien Piessens, dochter van oprichter en CEO Marc Piessens, bereidt zich inmiddels voor om het stuur over te nemen.

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 m² op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren zijn grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Back to top