Moderetailers falen op Facebook | RetailDetail

Moderetailers falen op Facebook

Moderetailers falen op Facebook

Moderetailers benutten hun aanwezigheid op sociale media onvoldoende. Dat blijkt uit een onderzoek bij 50 mode- en schoenretailers in het VK. Zelfs simpele contactinformatie ontbreekt vaak. 

 

Gemiste kansen

Op 28 van de 50 onderzochte Facebookpagina’s kunnen bezoekers geen informatie vinden over de klantendienst. 18 pagina’s lieten na te antwoorden op een klantenvraag. 11 van de bezochte pagina’s bevatten geen ‘call to action'-buttons, zoals ‘Contacteer ons’ of ‘Shop nu’. Zo verspelen ze kansen om shoppers aan te trekken. 


“Wanneer een shopper leuke kledij in de etalage ziet hangen, dan wil ze kunnen binnenkomen en het stuk meteen kopen. Dat begrijpen retailers heel goed. Maar op Facebook volgen ze niet dezelfde redenering”, zegt Amada Haxton, Social Media Consultant bij Practicology, die het rapport opstelde.

 

Cruciaal onderdeel van klantenservice

“Erger nog, ze geven klanten wel de mogelijkheid om een bericht te sturen, maar ze antwoorden vaak niet. Dat is alsof een medewerker in de winkel zou weigeren te antwoorden op een vraag van een shopper.”


Retailers moeten sociale media zien als een cruciaal onderdeel van de klantservicestrategie, adviseert ze. De beelden op de homepage moeten in lijn zijn met het seizoen en de lopende promoties. Op vragen van klanten zou binnen de 24 uur een antwoord moeten komen. Maak het persoonlijk: spreek klanten aan met hun naam, en teken met de naam van de medewerker.  


Het rapport, met beste praktijen en tien adviezen voor moderetailers, is hier te downloaden

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Monki na Antwerpen ook naar Gent

13/02/2018

Monki, een van de ketens van de Zweedse H&M-groep, opent nog voor de zomer een tweede vestiging in België. Na Antwerpen komt de keten ook naar Gent, waar ze haar intrek neemt in de Veldstraat.

Back to top