Mud Jeans opent fysieke ‘leasewinkel’

Bij Mud Jeans kopen klanten geen jeans, maar huren ze die.

Mud Jeans, een pionier in het leasen van jeansbroeken, heeft een eerste fysieke winkel geopend. Klanten kunnen er alle modellen passen, maar kopen kan er niet: wie een spijkerbroek wil, krijgt die achteraf thuisgestuurd.

 

Eigen pas- en showroom

Mud Jeans heeft zijn allereerste fysieke winkel, of eerder paskamer, geopend in Laren (nabij Hilversum). De primeur is voor de nieuwe duurzame ontmoetingsplek De Groene Afslag, een multifunctionele locatie die allerlei duurzame initiatieven bij elkaar wil brengen en onder andere een theater, een restaurant en nu dus ook een retailruimte voor Mud Jeans huisvest. Ook de kantoren van Mud Jeans zijn er te vinden. 

 

Opvallend is dat klanten er geen jeans kunnen kopen: ze vinden er wel spijkerbroeken in alle modellen, maten en kleuren, om te zien, te voelen en te passen. "Sommige klanten gaven aan het toch wel fijn te vinden om de broeken te kunnen passen en het materiaal te kunnen voelen alvorens een broek te leasen", legt verkoopverantwoordelijke Petra Wentholt uit aan FashionUnited. In de winkel zijn ook 'vintage' jeans te vinden en wordt op een scherm uitgelegd hoe het merk jeans recycleert.

 

Pionier in circulaire mode

Sinds 2013 innoveert Mud Jeans met een leasemodel voor jeans: klanten betalen een maandelijks bedrag voor het leasen van een broek. Na afloop van de leasetermijn, die is vastgelegd op een jaar, kunnen klanten de jeans houden of inruilen voor een nieuwe. De ‘oude’ spijkerbroek kan dan aan een tweede leven beginnen als vintage, opnieuw via leasing, of wordt gerecycleerd.

 

Met dit circulaire model wil Mud Jeans het waterverbruik en de CO2-uitstoot in de traditioneel sterk vervuilende textielindustrie maximaal terugdringen. Het label past daarbij in de plannen van de Nederlandse regering, die tegen 2050 zelf ook naar een volledige circulaire economie wil.