Na mooi voorjaar verwachten boetieks prima solden

Na mooi voorjaar verwachten boetieks prima solden

Nu zaterdag starten de solden, en voor het eerst sinds lang starten die onder een gunstig gesternte. Dat moet blijken uit enquêtes van Mode Unie (Unizo) en het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij modewinkels.

“Negatieve trend doorbroken”

De zelfstandige modeboetieks verkochten de voorbije maanden 1,3% meer dan vorig jaar. 40% van de modedetaillisten gaf aan dat ze meer verkochten voor de start van de zomersolden. “Hiermee wordt de negatieve trend van de voorbije twee jaar gebroken en hebben we, na een zeer slecht zomerseizoen vorig jaar, weer positief nieuws uit de modesector”, zo zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie.

 

Eenzelfde trend bij de leden van het NSZ: van de 494 kledingzaken en schoenenwinkels die de organisatie bevroeg, zag 63% zijn omzet de afgelopen maanden stijgen tegenover vorig jaar. “Voor het eerst sinds 2011 verliep het voorjaar positief voor de modedetailhandel”, zegt voorzitter Christine Mattheeuws. “Die mooie cijfers hebben vooral te maken met het aanhoudende mooie weer in mei en juni, maar ook met de gestuite opmars van e-commerce.”

 

Druk openingsweekend op til

En dus zijn de verwachtingen voor de zomerkoopjes hooggespannen: een overgrote meerderheid van de bevraagde winkeliers rekent op eenzelfde of zelfs hogere omzet dan vorig jaar. En daar zit ook de kalender voor iets tussen. “Doordat de zomersolden dit jaar op zaterdag starten, verwachten de modehandelaars dat dit heel wat volk op de been zal brengen”, zegt Delanghe. Uit het onderzoek van NSZ blijkt dat er meteen kortingspercentages van gemiddeld 30% verwacht kunnen worden.

 

Ook Mattheeuws verwacht veel volk en omzet: “De ondervraagde modehandelaars gaan uit van een druk eerste koopjesweekend nu zaterdag en zondag. Wanneer de koopjes tijdens een weekend beginnen, is het traditioneel over de koppen lopen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top