Na mooi voorjaar verwachten boetieks prima solden

Na mooi voorjaar verwachten boetieks prima solden

Nu zaterdag starten de solden, en voor het eerst sinds lang starten die onder een gunstig gesternte. Dat moet blijken uit enquêtes van Mode Unie (Unizo) en het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij modewinkels.

“Negatieve trend doorbroken”

De zelfstandige modeboetieks verkochten de voorbije maanden 1,3% meer dan vorig jaar. 40% van de modedetaillisten gaf aan dat ze meer verkochten voor de start van de zomersolden. “Hiermee wordt de negatieve trend van de voorbije twee jaar gebroken en hebben we, na een zeer slecht zomerseizoen vorig jaar, weer positief nieuws uit de modesector”, zo zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie.

 

Eenzelfde trend bij de leden van het NSZ: van de 494 kledingzaken en schoenenwinkels die de organisatie bevroeg, zag 63% zijn omzet de afgelopen maanden stijgen tegenover vorig jaar. “Voor het eerst sinds 2011 verliep het voorjaar positief voor de modedetailhandel”, zegt voorzitter Christine Mattheeuws. “Die mooie cijfers hebben vooral te maken met het aanhoudende mooie weer in mei en juni, maar ook met de gestuite opmars van e-commerce.”

 

Druk openingsweekend op til

En dus zijn de verwachtingen voor de zomerkoopjes hooggespannen: een overgrote meerderheid van de bevraagde winkeliers rekent op eenzelfde of zelfs hogere omzet dan vorig jaar. En daar zit ook de kalender voor iets tussen. “Doordat de zomersolden dit jaar op zaterdag starten, verwachten de modehandelaars dat dit heel wat volk op de been zal brengen”, zegt Delanghe. Uit het onderzoek van NSZ blijkt dat er meteen kortingspercentages van gemiddeld 30% verwacht kunnen worden.

 

Ook Mattheeuws verwacht veel volk en omzet: “De ondervraagde modehandelaars gaan uit van een druk eerste koopjesweekend nu zaterdag en zondag. Wanneer de koopjes tijdens een weekend beginnen, is het traditioneel over de koppen lopen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Back to top