Na mooi voorjaar verwachten boetieks prima solden

Na mooi voorjaar verwachten boetieks prima solden

Nu zaterdag starten de solden, en voor het eerst sinds lang starten die onder een gunstig gesternte. Dat moet blijken uit enquêtes van Mode Unie (Unizo) en het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij modewinkels.

“Negatieve trend doorbroken”

De zelfstandige modeboetieks verkochten de voorbije maanden 1,3% meer dan vorig jaar. 40% van de modedetaillisten gaf aan dat ze meer verkochten voor de start van de zomersolden. “Hiermee wordt de negatieve trend van de voorbije twee jaar gebroken en hebben we, na een zeer slecht zomerseizoen vorig jaar, weer positief nieuws uit de modesector”, zo zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie.

 

Eenzelfde trend bij de leden van het NSZ: van de 494 kledingzaken en schoenenwinkels die de organisatie bevroeg, zag 63% zijn omzet de afgelopen maanden stijgen tegenover vorig jaar. “Voor het eerst sinds 2011 verliep het voorjaar positief voor de modedetailhandel”, zegt voorzitter Christine Mattheeuws. “Die mooie cijfers hebben vooral te maken met het aanhoudende mooie weer in mei en juni, maar ook met de gestuite opmars van e-commerce.”

 

Druk openingsweekend op til

En dus zijn de verwachtingen voor de zomerkoopjes hooggespannen: een overgrote meerderheid van de bevraagde winkeliers rekent op eenzelfde of zelfs hogere omzet dan vorig jaar. En daar zit ook de kalender voor iets tussen. “Doordat de zomersolden dit jaar op zaterdag starten, verwachten de modehandelaars dat dit heel wat volk op de been zal brengen”, zegt Delanghe. Uit het onderzoek van NSZ blijkt dat er meteen kortingspercentages van gemiddeld 30% verwacht kunnen worden.

 

Ook Mattheeuws verwacht veel volk en omzet: “De ondervraagde modehandelaars gaan uit van een druk eerste koopjesweekend nu zaterdag en zondag. Wanneer de koopjes tijdens een weekend beginnen, is het traditioneel over de koppen lopen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Back to top