Nakende deal tussen Amazon en Nike slecht nieuws voor retailers | RetailDetail

Nakende deal tussen Amazon en Nike slecht nieuws voor retailers

Nakende deal tussen Amazon en Nike slecht nieuws voor retailers
Shutterstock

Het nieuws dat Amazon en Nike dicht bij een overeenkomst staan, waarbij Nike zijn producten zelf rechtstreeks gaat verkopen op het platform van de Amerikaanse webshop, heeft voor wat ophef gezorgd bij andere retailers.

Meer controle

Het nieuws rond de mogelijke deal werd naar buiten gebracht door een analist van Goldman Sachs en brengt volgens de zakenbank een aantal voordelen met zich mee. Zo krijgt Nike meer controle over de presentatie en de verkoop van zijn producten. Bovendien zit een groot deel van het doelpubliek van Nike al als klant bij Amazon. Momenteel verloopt de verkoop van de producten van Nike op Amazon nog via tussenpartijen.

 

Voor andere retailers is het minder goed nieuws en dat toonde zich onmiddellijk op de aandelenbeurs. Zo moesten onder andere de aandelen van schoenenketen Foot Locker en sportketen Dicks Sporting Goods een stevig verlies incasseren, terwijl het aandeel van Nike er net op vooruit ging.

 

Prime Wardrobe

De reactie op de nakende deal is gelijkaardig aan die bij de verschillende supermarktbedrijven toen het nieuws bekend werd dat Amazon supermarktketen Whole Foods overnam. Ook toen kwamen de aandelen van de concurrentie onder druk te staan.

 

Eerder deze week kondigde Amazon ook al Prime Wardrobe aan. Bij die service kunnen abonnees van Amazon Prime kleding bestellen en thuis uitproberen. Ze moeten pas betalen nadat ze hebben besloten welke kledingstukken ze willen bijhouden, de rest mag gratis geretourneerd worden. Daarmee komt het in het vaarwater terecht van online diensten als Suitcase, die een vergelijkbaar concept hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.