Nakende deal tussen Amazon en Nike slecht nieuws voor retailers

Nakende deal tussen Amazon en Nike slecht nieuws voor retailers

Het nieuws dat Amazon en Nike dicht bij een overeenkomst staan, waarbij Nike zijn producten zelf rechtstreeks gaat verkopen op het platform van de Amerikaanse webshop, heeft voor wat ophef gezorgd bij andere retailers.

Meer controle

Het nieuws rond de mogelijke deal werd naar buiten gebracht door een analist van Goldman Sachs en brengt volgens de zakenbank een aantal voordelen met zich mee. Zo krijgt Nike meer controle over de presentatie en de verkoop van zijn producten. Bovendien zit een groot deel van het doelpubliek van Nike al als klant bij Amazon. Momenteel verloopt de verkoop van de producten van Nike op Amazon nog via tussenpartijen.

 

Voor andere retailers is het minder goed nieuws en dat toonde zich onmiddellijk op de aandelenbeurs. Zo moesten onder andere de aandelen van schoenenketen Foot Locker en sportketen Dicks Sporting Goods een stevig verlies incasseren, terwijl het aandeel van Nike er net op vooruit ging.

 

Prime Wardrobe

De reactie op de nakende deal is gelijkaardig aan die bij de verschillende supermarktbedrijven toen het nieuws bekend werd dat Amazon supermarktketen Whole Foods overnam. Ook toen kwamen de aandelen van de concurrentie onder druk te staan.

 

Eerder deze week kondigde Amazon ook al Prime Wardrobe aan. Bij die service kunnen abonnees van Amazon Prime kleding bestellen en thuis uitproberen. Ze moeten pas betalen nadat ze hebben besloten welke kledingstukken ze willen bijhouden, de rest mag gratis geretourneerd worden. Daarmee komt het in het vaarwater terecht van online diensten als Suitcase, die een vergelijkbaar concept hebben.