Nazomer “rampzalig” voor kleding- en schoenenwinkels

Nazomer “rampzalig” voor kleding- en schoenenwinkels

Nazomer “rampzalig” voor kleding- en schoenenwinkels

Negen op de tien kleding- en schoenenwinkels verkochten tot nu toe opvallend minder stukken uit de herfst- en wintercollectie in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Door de prima nazomer laat de consument de ‘warmere’ spullen links liggen.

“Zoveelste mokerslag”

“De aanhoudende nazomer mag dan wel bijzonder aangenaam zijn voor de meeste mensen, maar is totaal nefast voor de modewinkels die nu vooral herfst- en winterstukken in de rekken hebben liggen”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

 

Uit een enquête van de zelfstandigenorganisatie bij 562 kleding- en schoenenwinkels blijkt dat 89,4% hun verkoop van de herfst- en wintercollectie zag afnemen tegenover september vorig jaar. Bij 9,4% was er sprake van een status-quo, terwijl slechts 1,2% gewag maakt van een toename van de verkoop.

 

“Het gaat om de zoveelste mokerslag voor deze sector dit jaar. Tijdens het voorjaar kon slechts 16% van de modehandelaars een meerverkoop optekenen, terwijl de zomersolden dan weer eindigden met een finaal bilan van -0,5%. Dit jaar belooft dus bijzonder moeilijk te worden voor de zelfstandige kleding- en schoenenwinkels.”

 

Het NSZ adviseert haar leden ‑ van groot tot klein ‑ dan ook om meer te investeren in tussenseizoenskledij en ook in een webwinkel, die hun reikwijdte en hun omzet kan verbreden. “Aan te bevelen valt ook dat handelaars van hun winkel zoveel mogelijk een beleveniswinkel maken door er ook workshops en kleinschalige evenementen te houden”, aldus nog Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.