Nazomer “rampzalig” voor kleding- en schoenenwinkels

Nazomer “rampzalig” voor kleding- en schoenenwinkels

Negen op de tien kleding- en schoenenwinkels verkochten tot nu toe opvallend minder stukken uit de herfst- en wintercollectie in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Door de prima nazomer laat de consument de ‘warmere’ spullen links liggen.

“Zoveelste mokerslag”

“De aanhoudende nazomer mag dan wel bijzonder aangenaam zijn voor de meeste mensen, maar is totaal nefast voor de modewinkels die nu vooral herfst- en winterstukken in de rekken hebben liggen”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

 

Uit een enquête van de zelfstandigenorganisatie bij 562 kleding- en schoenenwinkels blijkt dat 89,4% hun verkoop van de herfst- en wintercollectie zag afnemen tegenover september vorig jaar. Bij 9,4% was er sprake van een status-quo, terwijl slechts 1,2% gewag maakt van een toename van de verkoop.

 

“Het gaat om de zoveelste mokerslag voor deze sector dit jaar. Tijdens het voorjaar kon slechts 16% van de modehandelaars een meerverkoop optekenen, terwijl de zomersolden dan weer eindigden met een finaal bilan van -0,5%. Dit jaar belooft dus bijzonder moeilijk te worden voor de zelfstandige kleding- en schoenenwinkels.”

 

Het NSZ adviseert haar leden ‑ van groot tot klein ‑ dan ook om meer te investeren in tussenseizoenskledij en ook in een webwinkel, die hun reikwijdte en hun omzet kan verbreden. “Aan te bevelen valt ook dat handelaars van hun winkel zoveel mogelijk een beleveniswinkel maken door er ook workshops en kleinschalige evenementen te houden”, aldus nog Mattheeuws.