Nazomer “rampzalig” voor kleding- en schoenenwinkels

Nazomer “rampzalig” voor kleding- en schoenenwinkels

Nazomer “rampzalig” voor kleding- en schoenenwinkels

Negen op de tien kleding- en schoenenwinkels verkochten tot nu toe opvallend minder stukken uit de herfst- en wintercollectie in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Door de prima nazomer laat de consument de ‘warmere’ spullen links liggen.

“Zoveelste mokerslag”

“De aanhoudende nazomer mag dan wel bijzonder aangenaam zijn voor de meeste mensen, maar is totaal nefast voor de modewinkels die nu vooral herfst- en winterstukken in de rekken hebben liggen”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

 

Uit een enquête van de zelfstandigenorganisatie bij 562 kleding- en schoenenwinkels blijkt dat 89,4% hun verkoop van de herfst- en wintercollectie zag afnemen tegenover september vorig jaar. Bij 9,4% was er sprake van een status-quo, terwijl slechts 1,2% gewag maakt van een toename van de verkoop.

 

“Het gaat om de zoveelste mokerslag voor deze sector dit jaar. Tijdens het voorjaar kon slechts 16% van de modehandelaars een meerverkoop optekenen, terwijl de zomersolden dan weer eindigden met een finaal bilan van -0,5%. Dit jaar belooft dus bijzonder moeilijk te worden voor de zelfstandige kleding- en schoenenwinkels.”

 

Het NSZ adviseert haar leden ‑ van groot tot klein ‑ dan ook om meer te investeren in tussenseizoenskledij en ook in een webwinkel, die hun reikwijdte en hun omzet kan verbreden. “Aan te bevelen valt ook dat handelaars van hun winkel zoveel mogelijk een beleveniswinkel maken door er ook workshops en kleinschalige evenementen te houden”, aldus nog Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.