Nederlandse bedrijven ondertekenen convenant duurzame kleding | RetailDetail

Nederlandse bedrijven ondertekenen convenant duurzame kleding

Nederlandse bedrijven ondertekenen convenant duurzame kleding
http://www.shutterstock.com/nl/pic-316463891/stock-photo-seamstress.html?src=5qU1NqkKqxHeLhi4muXTHQ-1-13

Een vijftigtal Nederlandse bedrijven uit de textiel- en kledingsector hebben de convenant Duurzame Kleding en Textiel ondertekend. Daarin beloven ze samen te werken om het productieproces duurzamer te maken.

Vijf jaar

Onder andere Bijenkorf, Wehkamp, Zeeman, Hema, Coolcat, MS Mode, America Today en G-Star hebben het verdrag ondertekend. Daarin staan verschillende afspraken rond kinderarbeid, discriminatie en gedwongen arbeid. Er zal ook werk gemaakt worden van veilige werkomstandigheden en een gezonde omgeving voor werknemers. De bedrijven willen ook streven naar een leefbaar loon voor alle werknemers die direct of indirect voor hen werken. Daarnaast willen de bedrijven hun producenten aansporen om minder water, energie en chemicaliën te gebruiken.

 

Het convenant loopt over een periode van vijf jaar, maar bedrijven zullen elk jaar aangeven hoe ze werken aan de duurzame productie van kleding. Het is de bedoeling dat na vijf jaar 80 procent van de Nederlandse textielsector aangesloten is bij het akkoord.

 

De Schone Kleren Campagne heeft zich trouwens niet achter het convenant gezet. De organisatie vindt immers dat er te weinig concrete doelen in staan, zoals het verhogen van lonen van de textielarbeiders en vakbondsvrijheid, en dat het zorgwekkend is dat er geen sprake zal zijn van een structurele lokale controle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Brussels akkoord over duurzamere voeding

15/05/2018

De Brusselse distributeurs verbinden zich ertoe tegen 2020 30% minder voedselafval te hebben en 20% meer ruimte te voorzien voor Belgische voeding. Dat maakt deel uit van een nieuw akkoord tussen het Brussels Gewest en de sector.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.