Nederlandse bedrijven ondertekenen convenant duurzame kleding | RetailDetail

Nederlandse bedrijven ondertekenen convenant duurzame kleding

Nederlandse bedrijven ondertekenen convenant duurzame kleding
http://www.shutterstock.com/nl/pic-316463891/stock-photo-seamstress.html?src=5qU1NqkKqxHeLhi4muXTHQ-1-13

Een vijftigtal Nederlandse bedrijven uit de textiel- en kledingsector hebben de convenant Duurzame Kleding en Textiel ondertekend. Daarin beloven ze samen te werken om het productieproces duurzamer te maken.

Vijf jaar

Onder andere Bijenkorf, Wehkamp, Zeeman, Hema, Coolcat, MS Mode, America Today en G-Star hebben het verdrag ondertekend. Daarin staan verschillende afspraken rond kinderarbeid, discriminatie en gedwongen arbeid. Er zal ook werk gemaakt worden van veilige werkomstandigheden en een gezonde omgeving voor werknemers. De bedrijven willen ook streven naar een leefbaar loon voor alle werknemers die direct of indirect voor hen werken. Daarnaast willen de bedrijven hun producenten aansporen om minder water, energie en chemicaliën te gebruiken.

 

Het convenant loopt over een periode van vijf jaar, maar bedrijven zullen elk jaar aangeven hoe ze werken aan de duurzame productie van kleding. Het is de bedoeling dat na vijf jaar 80 procent van de Nederlandse textielsector aangesloten is bij het akkoord.

 

De Schone Kleren Campagne heeft zich trouwens niet achter het convenant gezet. De organisatie vindt immers dat er te weinig concrete doelen in staan, zoals het verhogen van lonen van de textielarbeiders en vakbondsvrijheid, en dat het zorgwekkend is dat er geen sprake zal zijn van een structurele lokale controle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top