Nederlandse bedrijven ondertekenen convenant duurzame kleding

Nederlandse bedrijven ondertekenen convenant duurzame kleding
http://www.shutterstock.com/nl/pic-316463891/stock-photo-seamstress.html?src=5qU1NqkKqxHeLhi4muXTHQ-1-13

Een vijftigtal Nederlandse bedrijven uit de textiel- en kledingsector hebben de convenant Duurzame Kleding en Textiel ondertekend. Daarin beloven ze samen te werken om het productieproces duurzamer te maken.

Vijf jaar

Onder andere Bijenkorf, Wehkamp, Zeeman, Hema, Coolcat, MS Mode, America Today en G-Star hebben het verdrag ondertekend. Daarin staan verschillende afspraken rond kinderarbeid, discriminatie en gedwongen arbeid. Er zal ook werk gemaakt worden van veilige werkomstandigheden en een gezonde omgeving voor werknemers. De bedrijven willen ook streven naar een leefbaar loon voor alle werknemers die direct of indirect voor hen werken. Daarnaast willen de bedrijven hun producenten aansporen om minder water, energie en chemicaliën te gebruiken.

 

Het convenant loopt over een periode van vijf jaar, maar bedrijven zullen elk jaar aangeven hoe ze werken aan de duurzame productie van kleding. Het is de bedoeling dat na vijf jaar 80 procent van de Nederlandse textielsector aangesloten is bij het akkoord.

 

De Schone Kleren Campagne heeft zich trouwens niet achter het convenant gezet. De organisatie vindt immers dat er te weinig concrete doelen in staan, zoals het verhogen van lonen van de textielarbeiders en vakbondsvrijheid, en dat het zorgwekkend is dat er geen sprake zal zijn van een structurele lokale controle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Foodmaker lanceert eetbaar servies

06/12/2017

Restaurantketen Foodmaker wil altijd zo duurzaam mogelijk werken en komt daarom nu op de proppen met een opmerkelijk nieuw bord. Voortaan kunnen klanten immers hun bord gewoon opeten.

Back to top